
TUI AG wil de Franse touroperator Transat kopen, de vierde touroperator in Frankrijk. Met de overname is TUI in één klap marktleider in Frankrijk. TUI AG heeft woensdag formeel een bod uitgebracht op Transat France, dat onderdeel is van de Canadese airline Air Transat.
In dezelfde deal wil TUI ook Tourgreece overnemen, de in Griekenland gevestigde incoming touroperator van Air Transat. De airline plaatste de touroperators in januari dit jaar in de etalage om zich te kunnen focussen op de Noord-Amerikaanse markt.
TUI Frankrijk heeft momenteel een marktaandeel van 10 procent. Met de overname van Transat, dat een marktaandeel van zo’n 8 procent heeft, is TUI met bijna 20 procent in één klap marktleider in Frankrijk. Club Med is met een marktaandeel van 10 procent dan de nummer twee van Frankrijk.
Transat heeft een product dat is toegesneden op de Franse markt, waar clubvakanties erg populair zijn. ‘Fransen gaan graag op vakantie waar andere Fransen zijn en waar ze Frans kunnen spreken’, zegt Hans van de Velde, die recent vertrok als Managing Director van TUIfly Nederland en per 1 juni aan de slag gaat als Directeur Touroperator bij TUI Frankrijk. ‘De Franse markt is erg versnipperd, met meer dan 200 touroperators. Dit is een goede kans voor TUI om meer grip te krijgen.’
Transat France biedt veel clubvakanties aan onder het eigen label Look Voyages. Daarnaast is er meer algemeen aanbod onder de naam Vacances Transat.
TUI Frankrijk is zelf ook actief in net segment clubvakanties, via het label Club Marmara. Het tweede label van TUI in Frankrijk is Nouvelles Frontieres. Sinds een half jaar is daar een algemeen TUI-label overheen gekomen, onder de naam TUI France. Hiermee worden, net als in Nederland, vooral de gedifferentieerde producten van TUI aangeboden.
Transat France en Tourgreece hebben samen 800 medewerkers. De totale verkopen van beide bedrijven bedragen zo’n 450 miljoen euro.
Het overnamebod van TUI AG is door Air Transat geaccepteerd, maar moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.