TUI Group heeft haar duurzaamheidsverslag 2018 gepresenteerd. In het jaarverslag 2018 zet TUI de behaalde resultaten van de eerste vier jaar op een rij; het aantal duurzame accommodaties is gestegen, meer reizigers boekten een duurzaam onderkomen en de CO²-uitstoot verminderde en het gebruik van plastic nam af.
Met de duurzaamheidsstrategie ‘Better Holidays, Better World, die in 2015 gelanceerd werd, werkt TUI Group aan het zoveel mogelijk beperken van de negatieve gevolgen van toerisme en het versterken van de positieve effecten. Met deze strategie verduurzaamt de reisorganisatie de eigen bedrijfsvoering, de vakanties die worden aangeboden en de lokale gemeenschappen op de bestemmingen.
Duurzame accommodaties
In 2018 had 81% van alle eigen TUI hotels en resorts een duurzaamheidscertificaat dat erkend is door de Global Sustainable Tourism Council. In 2020 moet dit aantal 100% zijn.
Meer reizigers in een duurzame accommodatie en op een duurzame excursie
Afgelopen jaar vierden 9,2 miljoen TUI klanten vakantie in duurzame accommodatie. De doelstelling van TUI Group is dat dit aantal in 2020 jaarlijks 10 miljoen is. Daarnaast is het aanbod van excursies die voldoen aan specifieke duurzaamheidscriteria in 2018 met 15% gestegen. Er werden afgelopen jaar zo’n 1,2 miljoen duurzame excursies georganiseerd. Dit zijn excursies waarbij de impact op het milieu geminimaliseerd wordt en waar de lokale bevolking economisch profijt van heeft.
Uitstoot
Ten opzichte van 10 jaar geleden is de uitstoot van alle TUI airlines binnen de groep met 11,6% verminderd. TUI fly Nederland realiseerde de afgelopen 10 jaar een reductie van 21%. Aan het einde van 2018 heeft TUI Group in totaal 140 miljoen ‘single-used-plastics’ verwijderd. Het streven is om dit eind 2020 verhoogd te hebben naar 250 miljoen. Ook heeft TUI Group in totaal 140 miljoen ‘single-used-plastics’ verwijderd. Het streven is om dit eind 2020 verhoogd te hebben naar 250 miljoen.