Ondanks de politieke onrust op belangrijke bestemmingen zit TUI Group goed op koers. Dat stelde CEO Fritz Joussen donderdagmorgen bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal van boekjaar 2015/2016. Volgens Joussen gaat TUI Group, ondanks een lagere omzet, het gestelde rendement voor dit boekjaar behalen.
De omzet in het derde kwartaal, april tot en met juni, lag met 4,60 miljard euro zo’n 5,7 procent lager dan een jaar eerder, toen de omzet in het derde kwartaal nog 4,88 miljard bedroeg. Het bruto rendement steeg echter met 14,1 procent naar 203,3 miljoen euro, als de vroege Paasdagen van dit jaar en koersverschillen buiten beschouwing worden gelaten. Zonder deze effecten had TUI Group in het derde kwartaal een rendementsgroei van 1,1 procent naar 180 miljoen euro.
De markten Groot-Brittannië en Ierland doen het bijzonder goed, evenals de RIU-hotels in Spanje en het Caribisch gebied en de cruisesector. ‘Onze aanwezigheid in meer dan 100 landen met eigen ondernemingen en medewerkers, evenals onze voortschrijdende transformatie naar een hotel- en cruisebedrijf maken de TUI Group flexibeler en robuuster en daarmee ook sterker.’
Over de politieke onrust op sommige bestemmingen, zei Joussen: ‘Niemand is immuun voor invloeden van buiten. Maar we hebben er profijt van dat we een goed risicomanagement hebben ontwikkeld.’
Optimistisch
Over alle drie kwartalen opgeteld staat TUI Group nu op een lichte omzetdaling van 0,9 procent, naar 11,39 miljard euro (was 11,48 miljard). Joussen is optimistisch over de toekomst van TUI Group. Van het zomerprogramma is 87 procent verkocht, ondanks de zwakke verkoop van Turkije. TUI Group noteerde recent een terugval van 40 procent op Turkije. Volgens Joussen heeft de vraag zich verplaatst naar andere meer profitabele bestemmingen. Als Turkije buiten beschouwing wordt gelaten, dan zouden de boekingen uit alle markten 8 procent zijn gestegen.
RIU
TUI Group heeft veel plezier van zijn aandeel in de RIU-hotels, waarin het een aandeel van 50 procent heeft. De bezetting van de RUI-hotels is in het derde kwartaal 5 procentpunten gestegen, terwijl de tarieven per bed 3 procent omhoog gingen. De brutowinst van RIU steeg in het derde kwartaal met 14 procent naar 64,4 miljoen euro.
Cruises blijven een groeimarkt voor TUI Group. Het rendement steeg met 10,1 miljoen euro naar 29,4 miljoen euro. TUI hanteert drie labels: TUI Cruises, Hapag-Lloyd en Thomson Cruises in Groot-Brittannië.
De Duitse markt, samen met Oostenrijk, Zwitserland en Polen de regio Centraal vormend bij TUI Group, herstelt zich. Het brutoresultaat van de regio Centraal, dat een jaar geleden nog negatief was (min 4,2 miljoen euro), steeg 7 miljoen euro, waardoor het resultaat nu uitkomt op 3,3 miljoen euro in de plus. In Duitsland heeft TUI nu een marktaandeel van 21,6 procent. Het streven is op 25 procent te komen.
Groei
Nederland, samen met Frankrijk en België de regio West vormend, presteert goed. Details over de afzonderlijke landen worden niet gegeven. Het bruto rendement van regio West steeg 4 miljoen euro. Hierdoor werd het verlies, dat een jaar geleden nog op -10,2 miljoen stond, gereduceerd tot -6,5 miljoen. De Franse markt doet het goed dankzij stevige kostenreducties. De Belgische markt ondervond negatieve gevolgen van de aanslagen in Brussel, eerder dit jaar, als gevolg waarvan de vraag naar pakketreizen inzakte. De overname van de Franse touroperator Transat France wordt in oktober afgerond.
De top van TUI Group houdt vast aan de gestelde target van een rendementsgroei van minimaal 10 procent.