Het implementeren van nieuwe software voor je reisbedrijf is een spannende en uitdagende stap. TravelSpirit, het innovatieve softwarebedrijf uit Baarn, geeft een indruk van wat je kunt verwachten tijdens het implementatieproces. We spraken met Lennard Huizer, een van de implementatie specialisten, om meer inzicht te krijgen.
Hoe wordt er gestart bij een implementatie?
‘De implementatie start met een kennismakingsgesprek en een overzicht van het proces,” vertelt Lennard. ‘We voorzien de klant van een ‘roadmap’, een leidraad voor het gehele implementatietraject. Hierin plannen we de verschillende modules en stellen we een tijdlijn op die we samen met de klant afstemmen.’
Het belang van efficiënte voortgangsbespreking
TravelSpirit streeft naar efficiënte communicatie over de voortgang van het project. “Voor minder complexe zaken houden we online meetings om snel bij te kunnen sturen,” merkt Lennard op. ‘Bij complexere kwesties kan face-to-face interactie juist beter werken, zelfs voor klanten buiten Nederland, waar we ook 1-op-1 (online) sessies aanbieden.’
Over de Lanceringstijd, wanneer kun je verwachten ‘live’ te gaan?
‘De livegang hangt af van de voortgang en wordt in overleg met de klant besproken,” zegt Lennard. ‘We begeleiden onze klanten gedurende het hele proces en gaan pas naar de volgende fase als we er gezamenlijk klaar voor zijn. Over het algemeen duurt het 6-12 maanden om alles volledig operationeel te hebben.’
Moeten alle teamleden betrokken zijn bij de implementatie?
‘Tijdens de implementatie werken we meestal samen met 1-2 medewerkers die fungeren als ‘super users’, bevestigt Lennard. ‘Zij spelen een essentiële rol bij het trainen van de rest van het team. Bovendien lanceert TravelSpirit binnenkort de TravelSpirit Academy om nieuwe gebruikers te helpen vertrouwd te raken met het systeem.’
Persoonlijke Betrokkenheid en Expertise
‘Bij TravelSpirit hechten we veel waarde aan persoonlijke betrokkenheid en een goede samenwerking,’ benadrukt Lennard. ‘Bij de start van de implementatie maak je kennis met de implementatie specialist die aan het project is toegewezen. Soms voegen we andere collega’s met specifieke expertise toe om te assisteren. Op deze manier kunnen we een flexibele en deskundige aanpak garanderen.’
In het kort onderstreept ons gesprek met Lennard Huizer het belang van heldere communicatie, persoonlijke betrokkenheid en expertise om ervoor te zorgen dat het implementatieproces vlot verloopt. Wil je meer weten over hun software en hoe ze je kunnen helpen? Aarzel dan niet om contact op te nemen.