Durf onderscheidend te zijn, kies je doelgroep, speel in op de behoefte bij de klant aan persoonlijke benadering, ga gewoon aan de slag en leer van je fouten. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport Travel Tomorrow, dat ANVR en Capgemini dinsdag presenteerden in de Jaarbeurs in Utrecht.
De toekomstvisie, opgesteld in samenwerking met 22 reisbedrijven, heeft als centrale vraag hoe de reisbranche kan inspelen op de behoefte van de reiziger in 2025. Het 170 pagina’s tellende rapport zegt niet hoe de reisbranche er in 2025 uitziet, maar biedt praktische handvatten om ook in 2025 succesvol te zijn.
Buitenstaanders
De reisbranche moet in toenemende mate rekening houden met aanbieders van buiten, die met nieuwe technologieën en nieuwe business modellen de strijd aangaan. Deze disruptors verstoren daarmee de bestaande business modellen. ‘Deze nieuwe spelers kunnen opeens opduiken en komen van alle kanten’, stelde Hikmat Mahawat Khan van Capgemini. ‘Je nieuwe concurrent zit niet in een kantoorpand in Nederland, maar is bijvoorbeeld een jongen in India die met zijn laptop een slimme app ontwikkelt en daarmee de bestaande reiswereld aanvalt. De succesvolle nieuwkomers van nu zijn bedrijven als Booking.com en Trivago, maar er zullen steeds weer nieuwe komen. Google staat al klaar om over te nemen. Bewaar je maar als die gas gaat geven.’
Airlines
De airlines hebben noodgedwongen al een omslag gemaakt naar een nieuw business model, stelde Mahawat Khan. ‘Ook de airlines moeten eraan geloven. Deze verdienen niets meer aan tickets. Dat doen ze wel met hun á la carte model, door geld te vragen voor extra’s. Alleen een glas water is nog net gratis.’
De conclusie van Mahawat Khan: blijf als reisbedrijf niet hangen in je bestaande business model, maar handel snel om te veranderen.’
Klik hier om het rapport te downloaden.
Kees Kooijmans (De Reisarchitect) maakte bijgaande filmimpressie.
Foto: De sprekers op Travel Tomorrow (vlnr): Rob Adams (Six Fingers), Hikmat Mahawat Khan (Capgemini), Frank Oostdam (ANVR), Franc Haverkort en Gerard van der Voort (Capgemini).