Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen gewoon blijven vliegen met hun Boeing-toestellen, ondanks het recente incident met een Boeing 737 MAX 9 in de VS.
Dat heeft het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) zondag bekendgemaakt.
De Amerikaanse luchtvaartwaakhond FAA liet zaterdag weten dat een deel van de 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond moet blijven.
Aanleiding voor deze aankondiging is het incident van vrijdag bij de luchthaven van Portland met een toestel van Alaska Airlines.
Daarbij verdween een klein stuk van de romp van de MAX 9 plotseling na het opstijgen.
EASA heeft de oproep van de Amerikaanse toezichthouder overgenomen, maar zegt dat maatschappijen in de aangesloten landen in Europa geen vliegtuigen hebben met dezelfde specificaties.
Dat betekent niet dat er in Europa helemaal geen toestellen van het type 737 MAX 9 rondvliegen. Zo heeft Corendon er twee in de vloot, bevestigt een woordvoerder aan diverse media na berichtgeving van Hart van Nederland.
Volgens haar zijn die vliegtuigen echter iets anders gebouwd dan die in de VS. Vliegtuigbouwer Boeing heeft Corendon verzekerd dat aan de grond houden van de toestellen niet nodig is. (Foto Shutterstock).