‘Juist nu is het belangrijk om de krachten te bundelen en te investeren in de toekomst. Door zich bij ons aan te sluiten liften ze mee op kennis, know how, systemen en het service-aanbod van The Travel Club.’
Dat zeggen oprichter Jeannie Vincent en commercieel directeur Martine de Knoop van The Travel Club in een toelichting op het nieuws dat de leden van Toerkoop zich aansluiten bij de reisbureauformule van The Travel Club.
‘We hebben 27 man op ons hoofdkantoor die zich dagelijks bezighouden met het ondersteunen van onze franchisenemers en sinds begin dit jaar een directeur Franchise, Thecla Amoureus. Samen kunnen we meer efficiency bereiken en de krachten bundelen. We hebben onze reisbureauformule al langer. Travel Slide van Kees Kooijmans was de eerste bekende die zich vorig jaar bij onze nieuwe formule heeft aangesloten. De ondernemers van Toerkoop kunnen nu meeliften en zich laten ontzorgen, zodat ze zich volledig kunnen richten op de verkoop. Deze ontwikkeling past perfect binnen de doelstelling om het beste boekings- en serviceplatform voor franchise binnen de reisbranche te worden.’
Rustiger
De samenvoeging zal volgens Vincent en De Knoop concreet plaatsvinden zodra de sector zich in rustiger vaarwater bevindt. ‘Beide organisaties zijn nu druk met het omboeken en het uitgeven van vouchers. De situatie verandert nog steeds met de dag. Als we straks in rustiger vaarwater zitten, gaan we de zaak verder afronden.’
Travel Slide was binnen de reisbureauformule (ZRB) van The Travel Club het eerste aangesloten reisbureau, los van het feit dat enkele ZRO’s ook een reisbureau hebben.
Welke naam de Toerkoop-leden gaan voeren, wordt eveneens later verder bekeken. De naam Toerkoop is al enige tijd van de gevel verdwenen. ‘De naam is voor de leden niet heilig. We hebben er nog geen klap op gegeven’, zegt Jeroen van Sprang, voorzitter van Toerkoop.
Van Sprang geeft toe dat hij in het verleden niets moest hebben van ZSO’s, de serviceorganisaties voor zelfstandig reisagenten. ‘Maar het klikte met Martine de Knoop en Jeannie Vincent, met wie ik een paar goede gesprekken heb gehad. Onze organisaties zijn beide in dezelfde sector actief, maar toch verschillend. Maar we matchen goed met The Travel Club.’
‘Toerkoop is de loop van de jaren een stukje kleiner geworden, maar ik zei altijd: klein maar fijn. Maar op een gegeven moment ga je kennis missen. Ik heb altijd gezegd dat we onze ogen open zouden houden voor samenwerking en dat is nu gebeurd.’
De leden van Toerkoop hebben ieder hun eigen ANVR- en SGR-nummer en daaraan verandert vooralsnog niets, zegt Van Sprang. ‘Dat betekent dat je de lusten en de lasten hebt, want je moet wel je eigen administratie voeren, Maar dat kan in de toekomst veranderen. Onze individuele ondernemers kunnen later altijd beslissen of ze zich bij een andere formule van The Travel Club willen aansluiten.’
Toerkoop heeft 14 leden met samen 16 winkels en 20 tot 25 miljoen euro omzet per jaar.
The Travel Club had afgelopen boekjaar 154 miljoen euro omzet en 400 aangesloten franchisenemers.
Foto: Jeroen van Sprang, voorzitter van Toerkoop.