Thomas Cook heeft in een aantal belangrijke landen te laat de bakens verzet richting directe verkoop en heeft te lang gekozen voor een relatief duur distributiemodel. Dat zegt Steven van der Heijden, topman van Corendon, die van 1998 tot 2004 aan het roer stond van Thomas Cook Nederland. Op verzoek van TravMagazine geeft hij zijn visie op de gang van zaken bij Thomas Cook.
‘Thomas Cook Group heeft zeven jaar geleden voor het eerst de presentatie van de resultaten uitgesteld. Dat had een enorme negatieve impact op de beurkoers. Daarna is het wel weer wat beter gegaan maar er was steeds sprake van een hoge schuldenlast en tegenvallende jaarresultaten.’, begint Van der Heijden zijn antwoord op de vraag naar de oorzaak van de problemen bij het Britse reisconcern.
De oorzaak van de problemen gaat volgens hem ver terug. ‘Als pakketreizen-touroperator heb je alleen maar bestaansrecht als je de koers een aantal jaren geleden radicaal hebt omgegooid. Dat kon op twee manieren. Je gaat je vooral als hotelier gedragen, met veel eigen hotels, zoals TUI met succes heeft gedaan. Of je gaat je organisatie hyper-efficiënt inrichten en je richt je maximaal op online verkoop, zoals Corendon dat heeft gedaan en Sunweb al doet zolang ze bestaat. Thomas Cook is daar altijd tussenin blijven hangen. Thomas Cook heeft altijd vastgehouden aan dure distributiekanalen, zoals de vele honderden eigen winkels in Groot-Brittannië, waardoor het niet voldoende kon inzetten op internetverkoop. In andere landen bleef het aandeel verkoop via derde reisbureaus hoog, waardoor Thomas Cook ook niet beschikte over klantgegevens. Dan houdt het een keer op.’
Daar komt bij dat de concurrentie aan de pakketreizenkant steeds groter werd, zegt Van der Heijden. ‘Thomas Cook heeft de strijd om de hotelcontent verloren van TUI en niet snel genoeg zo winstgevend kunnen maken dat daardoor de duurdere distributie kon worden gecompenseerd. Dan maak je onvoldoende winst en kom je op een gegeven moment in een spiraal naar beneden, want de banken zijn dan niet langer bereid om geld te investeren. Lange tijd is gedacht dat de Chinese grootaandeelhouder Fosun alles op alles zou zetten om via de aankoop van Thomas Cook poot aan de grond te krijgen en op die manier voldoende passagiers kon krijgen om de resorts van Club Med te vullen.’
Was het Fosun niet ook om de eigen hotels van Thomas Cook te doen? En die dan te vullen met gasten uit China?
Van der Heijden: ‘Waarschijnlijk wel. Vanuit China hebben vooral strategische motieven meegespeeld. Fosun heeft niet in Thomas Cook geïnvesteerd vanwege de fantastische winstverwachtingen van dat bedrijf. Fosun werd daardoor een soort suikeroom, waarmee de structurele financiële problemen werden verhuld. Ook dat houdt een keer op. En dan komt eind september in zicht, wanneer traditioneel de hotelrekeningen voor het hoogseizoen betaald moeten worden.’
Lees het complete interview met Van der Heijden in TravMagazine 39.
Marcel Baltus zegt
Ja, heldere verklaring van Steven. Wie TC al een beetje volgde, had dit eigenljk al kunnen zien aankomen.
Thomas Cook failliet. Wie volgt? je leest het in mijn nieuwste blog: http://bit.ly/ThomasCookFailliet-WieVolgt