Na berichtgeving door het Britse Sky News heeft de Thomas Cook Group bevestigd dat er onderhandelingen zijn met banken over kredietfaciliteiten voor het winterseizoen 2019/2020.
CEO Peter Fankhauser zegt dat het reisconcern actief kredietverstrekkers heeft benaderd om de nodige flexibiliteit voor volgende winter te waarborgen. Het zou gaan om een bedrag van 467 miljoen euro.
In een verklaring in Britse media stelt Thomas Cook dat er afgelopen winter een afdoende financiële buffer was. Nu, aan het begin van het zomerseizoen, verbetert de liquiditeit gestaag doordat klanten hun reissommen voldoen.
Het reisbedrijf is nu in gesprek met financiële partners om ervoor te zorgen dat er in het komende winterseizoen voldoende financiële flexibiliteit is. Daarnaast wil Thomas Cook over de middelen beschikken om verder te investeren in zijn groeistrategie. ‘We hebben onze financiële partners proactief benaderd en constructieve gesprekken gevoerd’, zegt Fankhauser.
Flexibiliteit
Nieuwszender Sky News meldde eerder dat Thomas Cook nieuwe kredieten bespreekt met banken ter waarde van 400 miljoen Britse pond, ofwel 467 miljoen euro. Dat is naast de bestaande kredietfaciliteit van 875 miljoen Britse pond, ofwel iets meer dan een miljard euro.
Volgens Britse media wil Thomas Cook de zaak rond hebben voor de presentatie van de halfjaarcijfers op 16 mei, om een goede indruk te maken op de aandeelhouders.
In februari dit jaar, bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal, zette Fankhauser de eigen airline-tak van het concern al in de etalage. Dat was in het kader van een ‘strategische herbezinning’. Met de verkoop wil Thomas Cook geld vrijmaken om te investeren in uitbouw van het eigen hotelportfolio. Ook wil het bedrijf investeren in verdere digitalisering.
Airline
De eigen airline-groep van Thomas Cook is winstgevend, met in boekjaar 2018 ruim 20 miljoen passagiers en een omzet van 3,9 miljard euro. Het operationele resultaat groeide vorig jaar met 37 procent naar 146 miljoen euro.
De airline-tak van Thomas Cook, waartoe ook de Duitse vakantievlieger Condor behoort, omvat 103 toestellen in Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië.
Lufthansa
Lufthansa heeft dinsdag zijn eerdere interesse voor de airline-tak van Thomas Cook bevestigd. De Duitse homecarrier is vooral geïnteresseerd in Condor, en dan vooral in het netwerk verre vluchten van Condor.
Naast Lufthansa wordt ook de investeerder Indigo Partners genoemd. Daarachter verbergt zich een Amerikaans private equity-bedrijf, dat onder andere aan de touwtjes trekt bij Frontier Airlines, Wizz Air en Volaris. Het Hongaarse Wizz Air heeft grote groeiplannen in Europa.
Daarnaast hebben Easyjet en IAG, moederbedrijf van onder andere British Airways en Iberia, belangstelling getoond voor de airline-tak van Thomas Cook of onderdelen daarvan. Ook Ryanair zou belangstelling hebben. Na een eerdere overname van het insolvente Niki in Oostenrijk (nu Laudamotion) zou de Ierse prijsvechter door overnames verder willen uitbreiden.
Het is niet bekend of deze partijen inmiddels een bod hebben uitgebracht.
Overname
Los daarvan speelt nog de mogelijke overname van de Thomas Cook Group, waarover Sky News al in april berichtte. Volgens persbureau Reuters zouden de private equity-bedrijven KKR & Co en Apollo, beide uit de VS, belangstelling hebben om de hele Thomas Cook Group over te nemen. Eerder werd al gespeculeerd dat het Chinese concern Fosun geïnteresseerd was in de overname van de touroperator Thomas Cook. Fosun is de grootste aandeelhouder van Thomas Cook Group, met 18 procent van de aandelen.
Thomas Cook is, deels als gevolg van een verzwakkende Britse markt, in een crisis geraakt. Eind november 2018 rapporteerde Fankhauser een verlies van 163 miljoen pond, ofwel 184 miljoen euro, na belastingen en rente voor het boekjaar 2017/2018. Het jaar ervoor stond een bescheiden winst van 9 miljoen pond, ofwel 10,5 miljoen euro, op de balans.
Foto: Peter Fankhauser, CEO van Thomas Cook Group.