De coronacrisis heeft zijn eerste grote slachtoffer in de reiswereld gemaakt. Tenzing Travel is failliet. Directeur/eigenaar Hans de Wilde van de verre reizenspecialist heeft het faillissement zelf aangevraagd. Die aanvraag is dinsdag goedgekeurd. De Wilde heeft dinsdagmiddag zijn personeel ingelicht.
Bij Tenzing Travel werken 75 mensen.
De reisbranche is hard getroffen door de coronacrisis. Vooral het segment verre reizen is hard geraakt. Met uitzondering van de Caribische eilanden staat het ministerie van Buitenlandse Zaken nog steeds geen reizen naar verre bestemmingen toe.
‘We gaan in 2020 naar schatting 85 tot 90 procent minder omzet doen’, zegt De Wilde desgevraagd tegen TravMagazine. ‘In euro’s is dat zo’n 30 miljoen minder omzet en dat betekent uiteindelijk een fors verlies onder aan de streep. Tel daarbij op de opgebouwde voucherverplichtingen, het ontbreken van sectorspecifieke steunmatregelen en de onzekerheid voor wat betreft verre reizen de komende één tot twee jaar, dan snap je dat we geen andere keuze hadden.’
Wanneer zag je aankomen dat je het niet ging redden?
‘Dat is niet één specifiek moment geweest. Het is een glijdende schaal geweest de afgelopen maanden. De hele reissector leeft al een aantal maanden op ‘hoop’. Hoop dat bestemmingen open gaan. Hoop op extra steunmaatregelen. Maar bij elke nieuwe persconferentie en elk nieuw bericht vanuit onze bestemmingen werd die hoop de grond ingeboord. We hadden al vroeg in de crisis verschillende scenario’s uitgewerkt. De laatste weken is duidelijk geworden dat het meest inktzwarte scenario onvermijdelijk was. Er is geen zicht op dat verre bestemmingen open gaan. Dit betekent niet alleen dat er niet gereisd wordt, maar ook dat klanten niet of nauwelijks boeken. De ANVR heeft aangegeven dat we niet moeten rekenen op sectorspecifieke steun. SGR is weliswaar bezig met een financieringsmodel voor de uitgegeven vouchers, maar het blijft een toekomstige verplichting die boven je hoofd hangt.’
Had het faillissement van Tenzing Travel voorkomen kunnen worden?
‘Als het te voorkomen was geweest, hadden we het wel gedaan. Bij onze beslissing hebben we niet alleen naar de korte termijn gekeken, maar ook naar de komende jaren. Is het verantwoord ten koste van alles te proberen te overleven? Is het verantwoord je onderneming vol te laden met schulden, terwijl je weet dat de markt nog een aantal jaren onzeker is en het dus heel moeilijk wordt een goed rendement te halen? Verantwoord ondernemerschap betekent ook weten wanneer doorgaan meer schade berokkent dan stoppen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle partijen waar je zaken mee doet.’
Heb je het schuldenvrij kunnen houden?
Door nu te stoppen is de schade beperkt. Dat vind ik heel belangrijk. Al bij het begin van de crisis hebben we intern afgesproken dat we hoe dan ook op een eerlijke manier zaken zouden blijven doen. Dus een flexibele, loyale en klantgerichte houding naar al onze partners, leveranciers, klanten en reisbureaus. Moeilijke dossiers op een klantgerichte manier oplossen, in plaats van je verschuilen achter regeltjes. Op sommige dossiers je verlies nemen. Repatriëringskosten betalen. Je leveranciers betalen, et cetera. Daardoor is de pot nu leeg, maar is de schade die wij achterlaten ook beperkt. Helaas zijn er een paar lopende dossiers die we niet hebben kunnen afwikkelen, maar die zijn op de vingers van één hand te tellen. Toch vind ik dat heel erg. Het feit dat er toch een paar klanten en reisbureaus zijn die schade hebben, daar kan ik wakker van liggen. Gelukkig zijn het er maar een paar en voor lage bedragen.’
Wat doet het met jou als ondernemer?
‘Ik ga niet zielig zitten doen. Deze hele crisis overkomt ons en we hebben het maar te ‘handelen’. Ik werk zelf de laatste maanden in een soort ‘trance’. Ik kan moeilijk zelf gaan zitten piepen als ik zie dat mijn 75 medewerkers er elke dag keihard aan trekken. De emotie die ik voel, betreft dan ook de medewerkers. Een superteam waar ik ongelofelijk trots op ben. Al maanden zijn ze met alleen maar vervelende dingen bezig en ze blijven maar gaan. Natuurlijk met ups en downs, maar toch. Ik zelf laat mijn emotie pas toe als alles is afgewikkeld.’
Tenzing Travel realiseerde afgelopen boekjaar een omzet van ruim 34 miljoen euro, met 75 medewerkers. (bron: Top 50 TravMagazine)
Mark Groen zegt
Sterkte Hans en team, dank voor de open communicatie, een voorbeeld. Put hoop uit het feit dat we in deze branche bijna allemaal wel eens met een dergelijke situatie te maken hebben gehad en toch weer terugveren en werkzaam blijven in deze prachtige resiwereld, komt echt goed. Tot dan… sterkte!
Philomeen zegt
Jammer , we hadden van jullie een reis naar las Vegas gewonnen .
Zonde dat het doek nu valt
Hans van Pruissen zegt
Heel triest. Sterkte allemaal!
Hans Mosselman zegt
Veel waardering voor open toelichting van Hans de Wilde waar ik veel respect voor heb. Tenzing is een prachtige specialist waar de reiswereld behoefte aan heeft. Misschien wat later een doorstart. Vraag of voorkomen had kunnen worden beetje wrang, de reiswereld staat in brand en er is weinig steun vanuit regering en met name de pers, reizigers zijn doodsbang gemaakt. Publiek accepteert bijna niets, al gaan passagiers van 3 naar 5 sterren. Ook voor mijn oud collega Peter Pels alle sterkte. Wees trots op wat jullie hebben neergezet vele jaren !