Touroperators en luchtvaartmaatschappijen overwegen om de rekening van de storing bij Schiphol te verhalen op de brandstofleverancier Aircraft Fuel Supply en op Schiphol. Deze kan mogelijk oplopen tot miljoenen euro’s. Maar de organisaties zullen eerst het onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak afwachten.
Dit zegt onder andere Frank Allard, voorzitter van de BARIN tegen TravMagazine. ‘Aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat ons te doen staat. Dat betekent dat we de leden dan pas kunnen adviseren wat ze het beste kunnen doen.’
TUI Nederland focust zich nu eerst op het afhandelen van de gevolgen van de uitval van vele vluchten. Woordvoerder Anke van Nieuwenhuizen: ‘We willen nu onze reizigers op hun vakantiebestemming krijgen. Onze eigen vluchten zijn, soms vertraagd, allemaal doorgegaan, maar we hadden ook passagiers op vluchten van anderen die geannuleerd zijn. Het is daarom nu ook nog te vroeg om de gehele schade te overzien. Wij zullen zeker met Schiphol in overleg gaan om te zien hoe we dit kunnen afronden en dit in de toekomst kunnen vermijden.’
Frank Oostdam (ANVR) verwacht dat er claims gaan komen: ‘Het wordt nu interessant om te kijken wie er verantwoordelijk is. Is dat Schiphol. Of Aircraft Fuel Supply? Daarna zal er in kaart moeten worden gebracht wat de schade is. En dat kan wel even gaan duren. Iedereen wijst naar elkaar. Dit zijn onvoorziene buitengewone omstandigheden. Het wordt geïnterpreteerd als overmacht. Maar wat hier is gebeurd is pure pech. Uiteindelijk is er wel iemand verantwoordelijk voor.’
Schiphol meldt inmiddels op de website dat de operatie weer goed verloopt. ‘De nasleep van de storing in het brandstoftoevoer is sinds gister namiddag voorbij. De situatie op Schiphol is weer normaal en de opstart in de operatie is vanochtend goed verlopen. Er zijn geen vertragingen en annuleringen meer naar aanleiding van de storing.’