'Strenger toezicht op extra kosten airlines' - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

‘Strenger toezicht op extra kosten airlines’

Door: | 9 juni, 2017

De ANVR heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd nadrukkelijker te kijken naar buitenlandse aanbieders (airlines en meta-searchers) die ook in Nederland actief zijn en de regels ten aanzien van extra kosten aan hun laars lappen.

Dat zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR, naar aanleiding van een brief die de ACM aan de ANVR heeft geschreven. Hierin worden nogmaals alle regels vermeld die gelden bij het berekenen van extra (bagage)kosten. De brief is geschreven ter bevestiging van de afspraken uit het regulier overleg in maart, zeggen beide partijen.

In dit overleg heeft de ANVR wederom aandacht gevraagd voor buitenlandse aanbieders die ook in Nederland actief zijn en het niet zo nauw nemen met de regels. Tevens is gevraagd airlines te controleren op de bagageregels, aangezien de toeslagen daar vandaan komen, zegt Schut.
Hierbij gaat het vooral om de zogeheten onvermijdbare kosten die ofwel in de basisprijs moeten zitten of bij het begin van het boekingsproces vermeld moeten worden. Het gaat vooral om kosten voor extra’s, zoals ruimbagage.
De ACM houdt al sinds 2013 actief in de gaten of reisbedrijven hun kosten conform de regels vermelden. Uitgangspunt is dat alle onvermijdbare kosten aan het begin van boekingsproces duidelijk moeten zijn, zodat de klant niet voor verrassingen komt te staan.

Vergelijking
‘De regels zijn niet anders dan in 2013’, zegt een woordvoerster van ACM. ‘Losse ruimbagage kun je als onvermijdbare kosten zien. Wanneer een airline deze niet in de basisprijs heeft, dient ze wel duidelijk te maken dat losse ruimbagage niet standaard in de ticketprijs zit. Anders kunnen klanten geen goede vergelijking maken.’

Walter Schut beaamt dit. ‘De brief van de ACM is niet meer of minder dan een bevestiging van bestaande regels en afspraken uit het periodiek overleg dat wij in maart hadden. De ANVR heeft daar aangekaart dat veel buitenlandse aanbieders en meta-searchers die op de Nederlandse markt actief zijn, zich niet aan de regels houden. Dat leidt tot ongelijkheid met Nederlandse bedrijven (lees: ANVR-leden) die zich wel aan de regels houden.’
Daarnaast heeft de ANVR ook gewezen op de oorzaak van de onduidelijkheid over de bagage. ‘Veel airlines halen steeds meer uit de basis-ticketprijs. Dat begint bij ruimbagage binnen Europa, maar  bij sommige airlines moet je nu ook op verre vluchten extra betalen voor ruimbagage.’

Keuzevrijheid
Volgens Schut is sprake van een ratjetoe. ‘Op zich hebben wij geen probleem met de keuzevrijheid van de klant om te kiezen voor optionele bagage. Veel van die kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren (soms wel 10), zoals gewicht, bestemming, aantal koffers, reisklasse, moment van boeken en betalen. En als je bij een verre vlucht halverwege moet overstappen op een andere airline, kunnen daar weer andere regels gelden. Ga dat maar eens even automatiseren of in één zin bij de prijs zetten.’

De ACM wil transparantie over optionele bagagekosten, aangezien die een flink deel van de uiteindelijke prijs bepalen. ‘Dit is niet onredelijk, maar dan moeten de airlines dat ook doen. Bij de meeste airlines komt de bagage pas echter aan de orde na de keuze van bestemming en prijs van het ticket. Wij hebben er bij de ACM op aangedrongen niet alleen agenten, maar ook airlines hierop aan te spreken.’

(Visited 509 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel