Tegelijk met de implementatie van het TravelSpirit CRM in december 2019, werd op de verkoopafdeling van SNP een nieuwe werkwijze doorgevoerd. Gevolg: meer rust en overzicht dan voorheen, zelfs nu met minder collega’s.
In 2019 kwam SNP Natuurreizen weer op eigen benen te staan, na jarenlang onderdeel te zijn geweest van ANWB Reizen. Mede als gevolg hiervan, was men bij SNP op zoek naar een aantal nieuwe IT-oplossingen. Onder andere voor de telefooncentrale en het CRM werd een zoektocht gestart. De uiteindelijke keuze was de combinatie van WeCloudit voor de telefonie en TravelSpirit voor het CRM. Niet in de laatste plaats vanwege de goede integratie tussen deze twee systemen.
Koppeling DaVinci
Een deel van het ICT-landschap werd behouden. Zoals het backofficesysteem “DaVinci”. Wel zaak dat het nieuwe CRM goed met deze bestaande backoffice kon samenwerken. Voor specifiek de combinatie “DaVinci & TravelSpirit CRM” ging SNP kijken bij een reiscollega, een bekende verre reizen specialist. Hier bleken de ervaringen met deze combinatie positief. Dat was belangrijk voor SNP, dat maakt de kans van slagen van een dergelijk ingrijpend project immers groter.
Implementatie vlak voor hoog seizoen
De tijd begon inmiddels te dringen. Men wilde persé voor het hoogseizoen van januari 2020, zowel het CRM geïmplementeerd als de verkoopafdeling getraind hebben. Beide trajecten zijn voorspoedig verlopen.
“Mijn afdeling Sales was wel wat huiverig, maar het is heel snel gegaan. Het was helemaal niet zo moeilijk, eigenlijk best makkelijk. Met een á twee dagen goede uitleg hadden we het onder de knie.”
Patricia Samuels, Teamhoofd Sales
Meer rust en overzicht
Door de implementatie van het TravelSpirit CRM, werd het op de afdeling Sales mogelijk om zogeheten “landenblokken” in te richten. Op basis van een dossiernummer of een stukje tekst in de email, wordt het bericht van de klant direct bij het juiste landenteam afgeleverd. Voorheen kwam alle email centraal binnen en werd het handmatig verdeeld. Deze nieuwe werkwijze zorgt voor meer rust en overzicht op de afdeling, ook in drukke periodes. Bij SNP is in de afgelopen maanden weer bijna “ouderwets” geboekt en moest de klus met een kleiner team geklaard worden (net als in de rest van de branche). De ultieme test en die was succesvol.
“We hebben een efficiëntieslag gemaakt in het klantcommunicatie proces, omdat de klant meteen herkend wordt als hij/zij een boeking heeft. Ook voor de medewerkers is het fijn om te zien wat de contacten met een klant geweest zijn, te meer omdat we veel parttimers in het Salesteam hebben. Erg prettig ook dat we veel instellingen in het systeem zelf kunnen beheren, dat maakt ons erg slagvaardig “
Jacqueline Tan, functioneel systeembeheerder & projectmanager
Lees het volledige artikel op de TravelSpirit website.