SGR is de laatste fase gestart van de afhandeling van het faillissement van Thomas Cook. SGR kijkt nu naar de claims van reizigers die direct via Neckermann.nl een reis hadden geboekt en hun reis niet via een bij SGR aangesloten reisbureau willen omboeken.
Ruim 48.000 reizigers – circa 20.000 boekingen – konden door het faillissement niet met Thomas Cook/Neckermann op reis. Daarnaast waren er zo’n 9.100 reizigers al op bestemming toen SGR een melding van financieel onvermogen kreeg. Een groot deel van de reizigers waarvan de reis nog niet was aangevangen, zijn uitgenodigd om in een bij SGR aangesloten reisbureau hun vakantie om te boeken. De reisagent heeft met SGR afgerekend.
Inmiddels zijn ruim 15.000 claims – omgeboekte reizen en locatiekosten – door SGR afgehandeld. De afhandeling van het faillissement is door SGR verdeeld in drie fases:
- Fase 1: Reizigers die op bestemming waren op het moment dat er door Thomas Cook/ Neckermann bij SGR een financieel onvermogen is gemeld, zijn geholpen
Status: afgerond - Fase 2: Reizigers die hun reis bij Thomas Cook/ Neckermann via een SGR aangesloten reisbureau omboeken
Status: afgerond - Fase 3: claims van reizigers die direct via Neckermann.nl een reis hadden geboekt en hun reis niet via een bij SGR aangesloten reisbureau willen omboeken
Status: gestart
Reizigers die ervoor hebben gekozen om niet om te boeken, ontvangen binnenkort een uitnodiging per e-mail om een claim via het portal in te dienen bij SGR, voor zover men zelf al niet een claim bij SGR heeft ingediend.