Onder de naam PerVliegtuig.nl heeft Sambasso een website voor het boeken van vliegtickets gelanceerd. Leverancier is Vuelandia uit Hoofddorp.
Agenten die zijn aangesloten bij Sambasso kunnen PerVliegtuig.nl gebruiken voor de online en offline verkoop van tickets. Per verkocht ticket ontvangen zij een deel van de fee, ofwel 9,95 euro. ‘De afhandelingsfee die Vuelandia aan klanten vraagt, bedraagt nu 19.95. Daarvan gaat 9,95 naar de agent’, zegt Sambasso-directeur Bert Wildeman. ‘In principe gaat alles boven de tien euro naar de agent. Als Vuelandia de fee verhoogt naar 25 euro, dan ontvangt de agent hiervan 15 euro.’
Alle boekingen die de klant maakt via PerVliegtuig.nl verlopen via de reisagent. ‘De agent kan klanten van wie hij weet dat ze veel tickets boeken, een link naar de website sturen. Als de klant ook daadwerkelijk boekt, ontvangt de agent via cookie-tracering zijn deel van de fee’, zegt Wildeman.
Klanten die spontaan op PerVliegtuig.nl terechtkomen en daar boeken, kunnen betalen via iDeal, maar zijn altijd verplicht een reisbureau te kiezen. Zij kunnen een reisbureau van hun keuze invullen of anders via postcode de dichtstbijzijnde reisagent kiezen. Deze ontvangt dan zijn deel van de fee.
De vraag is of PerVliegtuig.nl niet concurreert met bestaande ticketleveranciers, aangezien veel Sambasso-leden vaak al een overeenkomst met een leverancier/consolidator hebben. ‘Agenten kunnen in het dashboard van Sambasso aangeven of ze PerVliegtuig.nl wel of niet willen verkopen. Ze kunnen het ook uitzetten. Ze kunnen PerVliegtuig ook offline gebruiken in de winkel, naast hun andere leverancier’, zegt Wildeman. ‘Uiteraard hopen we dat PerVliegtuig.nl de eerste keus wordt.’
Jeroen Martron, CEO van Airtrade, laat desgevraagd weten het initiatief te ondersteunen. ‘Vuelandia betrekt zijn tickets weer van ons, dus indirect komt het weer bij ons terecht. Wij hebben wel veel contracten met agenten op basis van exclusiviteit, dus voor hen wordt het sowieso lastig om tevens via PerVliegtuig.nl te boeken. Maar als het gaat om niet-klanten, dan ondersteunen wij dat.’