Het verkeersbureau van Colombia hield woensdag in Scheveningen een bijeenkomst voor de Nederlandse reisbranche. Dit gebeurde op een bijzondere locatie, namelijk op het zeilschip Gloria, het vlaggenschip van de Colombiaanse marine.
‘We zien veel kansen voor de Nederlandse reisbranche’, aldus Jewgeni Patrouchev van ProColombia. ‘Toerisme is één van onze grootste industrieën. Dat was vijftien jaar geleden wel wat anders.’
Aan boord kregen touroperators en reisagenten een sfeerimpressie van alle toeristische mogelijkheden die Colombia te bieden heeft. ‘Wij zijn de meest sexy industrie ter wereld. Het gaat bij ons om mensen, om muziek en om ritme,’ aldus Patrouchev.
Hoewel Colombia jaren geleden niet bekend stond om de veiligheid, mede door het drugsimago, kan het land volgens Patrouchev nu tot één van de veiligste landen van Zuid-Amerika gerekend worden. ‘Dit is de geschiedenis, niet de realiteit van nu.’ En dat weten de Nederlanders ook. ‘Afgelopen jaar kwamen 55 duizend Nederlandse reizigers naar Colombia.’
Ook het programma Wie is de Mol was goede marketing voor het land, net als de directe vluchten van KLM die vier keer per week vertrekken. ‘Er wordt zelfs gedacht over een vijfde keer’, aldus Patrouchev. ‘Nu is het juiste moment om te reizen naar dit land, want er is geen massatoerisme.’