TUI stapt naar de rechter om een uitspraak van de Geschillencommissie aan te vechten. Deze bepaalde in het najaar dat klanten die een voucher hebben geweigerd hun geld moeten terugkrijgen. Volgens TUI is de Geschillencommissie niet bevoegd hierover uitspraak te doen.
Dat bevestigt communicatiemanager Petra Kok na berichtgeving in de Telegraaf. TUI heeft om juridische redenen vijf klanten gedagvaard die naar de Geschillencommissie waren gestapt. Een van hen doet anoniem in de krant zijn beklag.
Kok: ‘De consument heeft recht op geld terug, dat bestrijden wij zeker niet. Wij keren het ook na een jaar uit conform de afspraken van de vouchers. En een klant kan zes maanden na uitgifte van het voucher al het geld terugvragen, wij betalen dat gewoon uit. Wij zijn het niet eens met de uitspraken van de Geschillencommissie Reizen en leggen daarom deze bindende adviezen ter vernietiging voor aan de civiele rechter. We willen de betreffende klanten echter niet de dupe laten worden en onnodig lang op uitbetaling van hun voucher laten wachten. Daarom hebben we de vouchers al uitbetaald, zes maanden na de uitgiftedatum. Dat beleid van uitbetaling geldt voor al onze klanten met een coronavoucher; na zes maanden kunnen zij desgewenst een uitbetaling aanvragen.’
Volgens Kok maakt het niet uit of het gaat om mensen die een voucher hebben geweigerd. ‘We betalen conform de periode die ook geldt voor mensen die wel een voucher hebben gekregen.’
Dat TUI vijf klanten heeft gedagvaard, heeft volgens Kok een juridische reden.
‘Wanneer je tegen een uitspraak in beroep gaat, dan moet je dat doen tegen degene die de zaak heeft aangespannen en niet tegen de instantie die de uitspraak heeft gedaan. Dat is absoluut niet bedoeld om deze klanten dwars te zitten, maar is de juiste juridische weg wanneer je het niet eens bent met een uitspraak en een hoger beroep instelt.’
Betalingskwesties
ANVR-voorman Frank Oostdam bevestigt tegenover TravMagazine dat hij achter TUI staat. Volgens hem is de Geschillencommissie in het leven geroepen om te oordelen over zaken die tijdens een reis misgaan en niet over betalingskwesties.
Hij noemt het een foute beslissing om deze zaken toch te behandelen. Oostdam bestrijdt niet dat de consument recht heeft op geld terug, alleen geven de vouchers slechts maximaal een jaar uitstel in een extreem moeilijke coronatijd, zo herhaalt hij.
Over de kritiek van de Consumentenbond, die de handelwijze van TUI bekritiseert, zegt hij: ‘Ook de Consumentenbond heeft zich het afgelopen jaar soepel opgesteld als het gaat om de vouchers en in feite is er niets veranderd.’
Column
Reisrecht-advocaat Mr. Nick de Leeuw schreef in oktober vorig jaar in een column op TravMagazine.nl al dat deze zaak niet bij de Geschillencommissie thuishoort. Lees hier zijn hele column nogmaals.
De Geschillencommissie heeft ondanks herhaald aandringen nog geen reactie gegeven.
(Met medewerking van Arjen Lugtendorff)