Reactie TUI op Europese Commissie: 'Terugbetalen reissommen niet haalbaar' - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

Reactie TUI op Europese Commissie: ‘Terugbetalen reissommen niet haalbaar’

Door: | 13 mei, 2020

TUI reageert desgevraagd op de aanbevelingen van de Europese Commissie aangaande de voucherregeling. TUI is enerzijds tevreden met de erkenning van de Europese Commissie dat de voucher een belangrijk middel is in het beschermen van de noodlijdende positie van de reisbranche. Maar is tegelijkertijd ook teleurgesteld dat de commissie tegen een tijdelijke wetswijziging is, die het aanvaarden van een voucher verplicht zou stellen.

‘We zijn tevreden met de erkenning van de Europese Commissie dat de voucher een belangrijk middel is in het beschermen van de noodlijdende positie van de reisbranche. Zonder deze optie zouden veel reisbedrijven hun deuren op zeer korte termijn moeten sluiten’, zegt TUI in een statement aan TravMagazine. ‘Tegelijk zijn de aanbevelingen die de Europese Commissie doet in verband met de toepassing van het vouchersysteem, al grotendeels van toepassing op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Samen met de ANVR bekijken we welke andere voorwaarden desgewenst aangescherpt moeten worden.’

‘Situatie blijft onopgelost’
TUI vindt het anderzijds erg teleurstellend dat de Europese Commissie tegen een tijdelijke wetswijziging is die het aanvaarden van een voucher verplicht zou stellen. ‘Hiermee blijft de verplichting tot terugbetaling van contanten principieel bestaan en dus blijft de situatie onopgelost. Het in contanten terugbetalen van reissommen in plaats van het uitgeven van vouchers is financieel gewoonweg niet haalbaar, omdat de cashpositie van de reisbedrijven dit niet of niet lang zal toelaten. We hebben uiteraard alle begrip voor consumenten die hun geld terug willen in plaats van een voucher, maar hopen tegelijk dat zij begrip hebben voor de extreem moeilijke financiële omstandigheden waarin de reisbranche zich op dit moment bevindt.’

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.