De prijzen van vluchten en hotels zullen in 2023 naar verwachting met meer dan 8% op jaarbasis stijgen na een sterk herstel van de Covid-19 pandemie.
Dat blijkt uit de 2023 Global Business Travel Forecast van reismanagementplatform CWT en de Global Business Travel Association (GBTA). Het rapport merkt op dat hotelprijzen het niveau van 2019 al hebben overschreden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, en Noord-Amerika.
CWT en GBTA voorspellen dat zakenreizigers volgend jaar de vliegtarieven met 8,4% zullen zien stijgen, de hoteltarieven met 8,2% en de autoverhuurkosten met 6,8%.
Deze stijgingen komen bovenop de geraamde stijging van de luchtvaarttarieven met 48,5% dit jaar ten opzichte van vorig jaar, samen met een stijging van de hoteltarieven met 18,5% en een stijging van de autoverhuurtarieven met 7,3%.
Ryanair meldde een ‘dubbelcijferige stijging van de tarieven’ in de drie maanden tot juni, ondanks het feit dat het 15% meer capaciteit exploiteerde dan vóór de pandemie.
Lufthansa Group, Air France-KLM en British Airways moedermaatschappij IAG hebben ook gemeld dat de tarieven deze zomer aanzienlijk hoger liggen dan in 2019.
De prognose van CWT en GBTA van hogere hoteltarieven volgt ook op aanzienlijke dalingen tijdens de Covid-19-pandemie – een daling van 13% in 2020 en 9,5% in 2021.
De voorspelde stijgingen voor 2023 liggen onder de huidige inflatiecijfers in de VS, het VK en de eurozone, terwijl dit najaar een inflatie met dubbele cijfers wordt verwacht.
CWT en GBTA waarschuwen dat de mondiale reisprijzen ‘naar verwachting zullen stijgen in de resterende maanden van 2022 en gedurende heel 2023’ als gevolg van stijgende brandstofprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt en inflatiedruk.
De hotelprijzen zijn in Noord-Amerika met 22% gestegen en in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met bijna 32%.
Het rapport schat dat de kosten per genodigde voor vergaderingen en evenementen dit jaar 25% hoger liggen dan in 2019 en in 2023 nog eens 7% zullen stijgen.
Het rapport merkt op dat naast de inhaalvraag naar evenementen, veel bedrijven tijdens de pandemie kantoorruimte hebben opgegeven en vergaderruimtes boeken voor personeel om elkaar persoonlijk te ontmoeten.
Uit het rapport blijkt ook dat de doorlooptijd voor evenementen is gedaald van zes tot twaalf maanden naar één tot drie maanden.
Patrick Andersen, chief executive van CWT, zei: “De vraag naar zakenreizen en vergaderingen is terug met een wraakzucht. [Maar] een tekort aan arbeidskrachten in de reis- en horecasector, stijgende grondstofprijzen en een groter bewustzijn voor verantwoord reizen hebben hun weerslag op de dienstverlening.”
De wereldwijde prijzen voor autoverhuur daalden in 2020 met 2,5% voordat ze in 2021 met 5,1% stegen en zullen naar verwachting in 2022 met 7,3% stijgen en in 2023 met nog eens 6,8%.
CWT en GBTA merken op dat de voertuigindustrie capaciteitsproblemen blijft houden en dat verhuurbedrijven die hun vloot tijdens de pandemie hebben ingekrompen, zich nog niet hebben hersteld als gevolg van onderdelentekorten en verstoring van de toeleveringsketen.
Zij melden dat verhuurbedrijven gebruikte voertuigen hebben gekocht en deze langer houden om hun vloot te vergroten.