Duitsland scoort al zes jaar op rij jaloersmakende bezoekersrecords. Ook afgelopen jaar kregen onze oostenburen weer meer toeristen over de vloer, onder wie een groeiend aantal Nederlanders. Ik denk dat ik bescheiden mag zeggen dat ik daar mijn steentje ruimschoots aan heb bijgedragen.
Ik zal acht jaar zijn geweest, hooguit tien, toen mijn oom ons autoloze gezin meenam op een trip naar Duitsland. We zaten met twee gezinnen in zijn kleine Renault 4. Ik heb jarenlang gedacht dat het getal 4 stond voor het aantal passagiers dat op de achterbank paste. Maar we gingen wel, dicht tegen elkaar aangedrukt, naar het verre Duitsland. Ik was al eerder in Antwerpen geweest, maar daar spreken ze gewoon Nederlands, dus dat telde niet.
In Duitsland begon het avontuur. ´Kijk, Nederlanders´, riep mijn oom telkens wanneer hij een Nederlands kenteken ontwaarde. Waarna we vanaf de achterbank hard begonnen te zwaaien.
Duitsland heeft zich ontwikkeld tot een bestemming van formaat. Het oubollige imago is afgeschud. Duitse steden, en niet alleen Berlijn, zijn hip en trendy. Het land is gevarieerd, dichtbij, de prijs-kwaliteit klopt en in de meeste hotels en restaurants word je zelden teleurgesteld. Leuke bijkomstigheid is dat de Duitse horeca, in tegenstelling tot veel collega´s in Nederland, wel weet wat service is.
De populariteit van Duitsland als bestemming zal verder toenemen naarmate de onrust in Noord-Afrika en Turkije voortduurt. Het wordt druk op de Autobahn komende zomer.
theo.de.reus@travmagazine.nl