
Airberlin heeft bekendgemaakt de aandelen in haar Oostenrijkse dochter-airline Niki te verkopen aan Etihad. Hierdoor stroomt 300 miljoen euro in de kas van airberlin. De verkoop is onderdeel van de plannen voor herstructurering van airberlin.
Stefan Pichler, de CEO van airberlin, had in september dit jaar al aangekondigd dat de carrier in drie delen zou worden opgesplitst. Dat zou airberlin weer op winstkoers moeten brengen. Belangrijk onderdeel van het plan is de samenvoeging van Niki en TUIfly tot een nieuwe airline, die onder leiding komt te staan van Etihad, TUI AG en de stichting die Niki beheert.
In aanloop naar de nieuw op te richten luchtvaartmaatschappij moest airberlin eerst Niki verkopen aan Etihad. De opbrengst van 300 miljoen euro moet voldoende zijn om airberlin de traditioneel zwakke winter door te helpen, melden bronnen.
Nieuwe airline
Met de stap neemt airberlin grotendeels afscheid van het toeristische vervoer. Met ingang van zomer 2017 worden deze toeristische vluchten uitgevoerd door de nieuw te vormen airline. Bij de start van de zomerdienstregeling draagt airberlin haar slots voor bepaalde toeristische bestemmingen op middellange trajecten in Zuid-Europa (met uitzondering van Italië, maar inclusief de Canarische Eilanden en Madeira), Noord-Afrika en Turkije over aan Niki.
De transactie omvat ook de beëindiging van de wet-lease-overeenkomst van airberlin inzake 14 vliegtuigen van TUIfly. Volgens het plan gaan deze machines, samen met de overige toestellen van TUIfly in Duitsland, onder het label van de nieuwe toeristische airline van TUI AG en Etihad vliegen. Volgens bronnen in Duitsland is de kans groot dat dit onder de naam Niki gebeurt.
TUI AG is inmiddels akkoord met de plannen. Ook de top van Etihad heeft groen licht gegeven. Het aandeel Niki dat Etihad van airberlin heeft gekocht, 49,8 procent, wordt ondergebracht in de nieuwe vakantie-airline. De nieuwe airline krijgt een vloot van circa 60 toestellen.
Stabiel
Airberlin focust zich versterkt op langeafstandsvluchten, inclusief de huidige acht bestemmingen in de VS, bestemmingen in de Caribbean, maar ook Abu Dhabi als knooppunt van airline-partner Etihad. Het doel is een stabiel netwerk te hebben voor (zakelijke) vluchten binnen Duitsland en Europa, met aansluiting op langeafstandsvluchten vanaf de hubs Berlijn en Düsseldorf. Deze laatste is erg belangrijk voor de Nederlandse markt.
Topman Pichler spreekt van een beslissende stap in de richting van de nieuwe strategische oriëntatie van airberlin. ‘Met deze transactie vereenvoudigen wij ons bedrijfsmodel, zorgen wij ervoor dat wij onafhankelijker zijn van seizoenbestemmingen en verbeteren wij onze financiële situatie. Stapsgewijs ontwikkelt airberlin zich tot een netwerk-carrier die gericht is op vluchten binnen Duitsland en in Europa, met aansluiting op onze knooppunten voor langeafstandsvluchten in Berlijn en Düsseldorf.’
Het actuele vluchtschema van airberlin blijft vooralsnog bestaan. Mochten al verkochte vluchten voor zomer 2017 worden overgenomen door Niki, dan worden passagiers daarvan op tijd geïnformeerd.
De plannen zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Er wordt op gewezen dat Etihad geen meerderheidsbelang krijgt en geen controle over Niki zal hebben. Volgens het plan krijgt Etihad 25 procent van de aandelen in de nieuwe airline. TUI AG krijgt een belang van 24,8 procent, terwijl de Oostenrijkse privéstichting van Niki 50,2 procent krijgt.