The sky is the limit, maar geldt dat ook voor de portemonnee? Uit cijfers van ADP Nederland blijkt dat mensen met een modaal inkomen (3.395 euro bruto per maand) dit jaar netto 19 euro minder vakantiegeld kregen dan afgelopen jaar, terwijl vakanties duurder zijn geworden. Is het allemaal nog wel betaalbaar en wat doet dat met het gedrag van mensen?
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen voor hen te duur wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Motivaction. Vakanties zijn de afgelopen jaren duurder geworden, mede door de nasleep van corona, oorlogen en de daardoor stijgende energieprijzen, vliegtaks en bagage die niet altijd meer inbegrepen is. Zo steeg de vliegtaks dit jaar nog van 26,43 euro naar 29,05 euro per vlucht. Uit het vakantieonderzoek van ANVR/GfK blijkt dat Nederlanders dit jaar gemiddeld 2.279 euro uitgeven aan een vakantie. In 2023 was dit 2.090 euro en in 2022 1.968 euro. Toch laat meer dan de helft van de Nederlanders de prijsverhogingen geen rol spelen bij de keuze voor hun vakantie, maar er wordt wel op de portemonnee gelet. Zo kiest 13% van de ondervraagden voor minder luxe dan normaal, heeft 13% minder activiteiten/excursies gepland, gaat 11% korter op vakantie en kiest 8% voor een bestemming dichter bij huis. 4% kiest er zelfs voor om helemaal niet op vakantie te gaan.
Vliegbelasting
Momenteel bedraagt de vliegbelasting iets meer dan 29 euro per passagier per vlucht. Deze belasting is niet hoger voor langere vluchten of business class-passagiers. Dit systeem houdt geen rekening met het feit dat lange afstandsvluchten, die slechts 20% van de vluchten uitmaken, verantwoordelijk zijn voor 80% van de uitstoot. Hierdoor worden minder vervuilende vluchten relatief zwaar belast. Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers. Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat business class-passagiers meer belasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere economyclass, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.
Vakantiegedrag
Door de gestegen havengelden stelt Schiphol-topman Pieter van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden. Naar verluidt wordt het kabinet gewaarschuwd dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65% van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over. Ook uit de Vakantie Sentiment Monitor van het NBTC geeft gemiddeld 50% van de ondervraagden aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen als gevolg van de stijgende prijzen. Een jaar geleden was dit gemiddeld 46%. Om vakanties betaalbaar te houden, worden er andere keuzes gemaakt. Zo gaan mensen minder vaak op vakantie (gem. 49%), 30% kiest ervoor om korter op vakantie te gaan en 43% kiest voor een goedkoper verblijf.
Dit artikel komt uit de Top 50 van 2024. Lees hieronder de volledige editie gratis online.