Circa een derde van alle Nederlanders heeft een cruisevakantie op zijn verlanglijstje staan. Een groot aantal van hen wil binnen drie jaar een cruise maken. Dat blijkt uit onderzoek van NBTC Nipo Research in opdracht van Holland America Line.
‘De potentie is er, maar het lijkt erop of de consument alleen nog een klein duwtje nodig heeft om de beslissing te nemen’, zegt Nico Bleichrodt, Managing Director Sales & Marketing North & Central Europe van de HAL, in TravMagazine van donderdag 5 november.
Holland America Line heeft gerichte vragen over cruisen laten meedraaien in het Continue Vakantie Onderzoek van NBTC Nipo Research. In dit representatieve onderzoek worden 40.000 Nederlanders bevraagd over hun vakantieplannen. ‘Bij 31 procent van de populatie in Nederland gaat het om enorme aantallen. Dat is een steuntje in de rug voor de capaciteit die wij als HAL naar Nederland brengen’, zegt Bleichrodt.
Capaciteit
Hij verwijst hierbij naar de komst van het ms Koningsdam, dat met ingang van volgend voorjaar Amsterdam als thuisbasis krijgt. Hiermee stijgt de capaciteit van HAL voor vertrekken uit Nederland van 33.000 naar 50.000 bedden. ‘Tot nu toe werd potentie in Nederland altijd aangegeven ten opzichte van de hoge cruisepenetratie in Duitsland en Engeland, maar nu blijkt uit eigen onderzoek dat deze potentie er daadwerkelijk ook is. Ik denk dat 2016 een mooi cruisejaar wordt, maar we moeten als sector wel aan de slag.’