EasyJet heeft een solide vierde kwartaal bereikt, door meer vraag vanuit klanten en de introductie van zelfservice initiatieven. De hogere vraag is mede ontstaan door stakingen bij British Airways en Ryanair. ‘Onze kostenprestatie blijft, ondanks de moeilijke omstandigheden in het vierde kwartaal, positief en volgens verwachtingen.’
Passagiersaantallen voor het boekjaar zijn met 8,6% gestegen naar 96 miljoen, met een groei in capaciteit van 10,3% naar 105 miljoen stoelen. De bezettingsgraad voor het boekjaar zal dalen met 1,4% naar 91,5%.
De totale omzet per stoel bij constante wisselkoersen voor het boekjaar zal dalen met ongeveer 2,7%. De totale omzet per stoel bij constante wisselkoersen voor de tweede helft van het jaar zal stijgen met ongeveer 0,8%. EasyJet noemt dit een betere uitkomst dan verwacht en zegt dat het komt door opbrengst-optimaliserende zelfservice initiatieven die in het vierde kwartaal zijn doorgevoerd en een hogere vraag na de stakingen bij British Airways en Ryanair.
Vooruitkijkend
Boekingen voor het eerste kwartaal van 2020 zijn momenteel in lijn met dezelfde periode vorig jaar, zegt de airline. De geplande capaciteitsgroei van easyJet op jaarbasis in het eerste kwartaal bedraagt momenteel ongeveer 2%.
EasyJet’s CEO Johan Lundgren zegt hierover: ‘EasyJet blijft, ondanks uitdagende marktomstandigheden, presteren in lijn met de verwachtingen. Als gevolg van onze eigen initiatieven en de verhoogde vraag na stakingen bij British Airways en Ryanair, verwachten we voor het volledige jaar 2019 een headline winst voor belastingen van £420 tot £430 miljoen te behalen, dit ligt in de bovenste helft van onze eerdere verwachtingen.’
‘Onze implementatie van initiatieven in het vierde kwartaal om de opbrengst te optimaliseren heeft geleid tot een solide prestatie met een totale omzet per stoel tegen constante valuta die bezien over het hele jaar zal stijgen. We zijn blijven investeren in operationele veerkracht waardoor de impact van externe verstoringen op onze activiteiten is verminderd. Als gevolg hiervan verwachten we een daling van de headline-kosten per stoel voor dit boekjaar, exclusief brandstof tegen constante valuta.’