Een 40-jarige Britse vakantieganger die bij TUI UK geld dacht te vangen met een valse gezondheidsclaim moet van de rechter zelf 20.000 Britse pond aan de touroperator betalen, melden Britse media.
De 40-jarige Brit was met zijn vader, broer en diens vriendin op vakantie geweest naar de Kaapverdische Eilanden, in mei 2016. Zij verbleven op all-inclusive basis in het RIU Toureg Hotel.
Tijdens zijn verblijf heeft de man niet over ziekte geklaagd. TUI hoorde daar pas van via een klachtenbrief die de man zes maanden na terugkomst stuurde. De man klaagde over de slechte hygiëne in het hotel en het hoteleten, dat volgens hem slecht was bereid. Zijn brief ging vergezeld van een doktersverklaring.
Toen TUI vervolgens op de Facebook-pagina van de klager keek, zagen ze een heel ander verhaal. Tijdens zijn vakantie was de man volop aan het eten, drinken en gewoon bezig vakantie te houden. ‘Dat waren niet de posts van een man wiens vakantie was geruïneerd’, stelde TUI. ‘Op Facebook liet hij zich juist positief uit over de kwaliteit van het eten, het strand en activiteiten die hij met zijn vader en broer had ondernomen.’
TUI sleepte de man zelf voor de rechter. De rechtbank in Cardiff veroordeelde de klager tot een boete van bijna 20.000 Britse pond, ofwel circa 22.000 euro.
Andrew Flintham, managing director van TUI UK en Ierland, stelde in een verklaring dat TUI er alles aan doet om valse gezondheidsclaims van vakantiegangers de kop in te drukken. Hij hoopt dat de hoge boete andere fraudeurs zal afschrikken. ‘We zijn niet van plan dit soort valse claims te honoreren en zullen alles doen om onze sector en hotelpartners te beschermen.’
TUI zag het aantal valse gezondheidsclaims in de twee jaar tot en met 2017 met 1.400 procent toenemen. De gemiddelde stijging van dergelijke valse claims in de Britse reissector was 500 procent, volgens ABTA, de Britse ANVR.