Lufthansa onderhandelt met de Duitse staat over vormen van overheidsdeelname. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd aan het Duitse persbureau dpa.
Lufthansa Group zou in gesprek zijn met overheden op de thuismarkten van zijn airlines, maar ook met andere instanties, zoals de Duitse staatsbank KfW.
Lufthansa heeft luchtvaartmaatschappijen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en België.
In België wordt openlijk over de re-nationalisatie van Lufthansa-dochter Brussels Airlines nagedacht. Brussels Airlines heeft de Belgische staat om een forse geldinjectie gevraagd. De 200 miljoen euro die aan het begin van de corona-crisis werd gevraagd, zou intussen zijn achterhaald, meldt De Standaard.
Het grootste aandeel in de portefeuille is het Duitse kernbedrijf Lufthansa, dat goed is voor bijna de helft van de groepsomzet. De woordvoerder van Lufthansa wilde tegenover dpa geen commentaar geven op details.
Persbureau Bloomberg meldt dat Lufthansa in eerste instantie aanstuurt op een lening van staatsbank KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau), de derde bank van Duitsland. Mocht dat niet lukken, dan zou de Duitse overheid een aandeel in de airline kunnen nemen.
Volgens Bloomberg is de hoogte van de benodigde staatssteun afhankelijk van de vraag of Lufthansa wordt gedwongen om uitstaande tickets van geannuleerde vluchten terug te betalen, zoals de Europese Unie formeel eist, of dat een voucher uitkomst biedt.
Volgens Bloomberg had Lufthansa eind december 2019 voor een bedrag van circa 4 miljard euro aan ongebruikt ticketgeld. Bloomberg citeert Credit Suisse, dat heeft becijferd dat Lufthansa op 23 maart circa 5,1 miljard euro aan cash en niet-opgenomen kredietfaciliteiten had. Dat bedrag zou binnen 25 dagen opraken als het bedrijf al zijn tickets zou moeten terugbetalen.
Topman Carsten Spohr van Lufthansa verklaarde eerder in Der Spiegel dat hij een meerderheidsbelang door de staat uitgesloten achtte. Volgens Spohr komt het er bij staatssteun op aan om als bedrijf te kunnen blijven beslissen en handelen.
De Duitse regering heeft nationalisatie eerder al publiekelijk ontkend.
Foto: Carsten Spohr, CEO van Lufthansa (Foto Lufthansa)