De Amerikaanse luchtvaartwaakhond FAA heeft bevolen dat een deel van de 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond moet blijven.
Het gaat om de toestellen op Amerikaans grondgebied en om toestellen van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
De aanleiding is het incident met een toestel van dit type van Alaska Airlines, dat vrijdagavond vlak na vertrek een deel van de romp verloor.
De Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines, die onderweg was van Portland (VS) naar Ontario, verloor ruim een half uur na het opstijgen een deel van de romp ter grootte van een koelkast. Het toestel maakte vervolgens een geslaagde noodlanding op Portland International Airport. De 174 passagiers en 6 bemanningsleden bleven ongedeerd.
De luchtvaartautoriteit wil de toestellen eerst controleren voordat ze weer mogen vliegen. De controle duurt vier tot acht uur en treft 171 toestellen wereldwijd.
De Amerikaanse nieuwszender CNN meldde zaterdagavond laat aanvankelijk dat Alaska Airlines inmiddels 18 Boeing 737 Max 9-toestellen na ‘grondige’ inspecties weer in gebruik had genomen. Dat komt neer op ongeveer een kwart van de Boeing 737 Max 9-vliegtuigen van de airline. De resterende inspecties zouden in de komende dagen worden voltooid.
Alaska Airlines heeft zondag laten weten opnieuw alle 65 Boeing 737 Max-9 toestellen aan de grond te houden, in afwachting van mogelijke extra onderhoudswerkzaamheden.
Eerder werden ‘diepe en grondige inspecties´ van de plug-deur aangekondigd.
De ‘plug-deur’ verwijst naar een deel van de romp van het vliegtuig dat de fabrikant kan instellen in plaats van een nooduitgang, afhankelijk van de configuratie die door een luchtvaartmaatschappij is aangevraagd. Dit is het deel van het vliegtuig dat vrijdagavond is weggeslagen, volgens verklaringen uit eerste hand en video’s van passagiers.
Boeing heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een reeks tegenslagen. Zo moest de Boeing 737 MAX in maart 2019 wereldwijd aan de grond blijven nadat tijdens twee crashes in 2018 en 2019 in totaal 346 passagiers omkwamen. (Foto Shutterstock).