Lelystad Airport kan na de opening in april 2019 versneld doorgroeien. Het moet de zevende baan van Schiphol worden, waarbij veel vakantievluchten ’gedwongen’ worden vanuit de Flevopolder te vertrekken.
De Telegraaf meldt maandag dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bevestigd dat er al over vier tot vijf jaar 25.000 vluchten zouden kunnen plaatsvinden op de verlengde baan van Lelystad. Er wordt ook een nieuwe terminal gebouwd. In plaats van de beoogde 16 zijn er dan dagelijks 68 starts en landingen.
Lelystad moet het overvolle Schiphol, dat per 2020 aan zijn plafond van 500.000 starts en landingen per jaar komt, zo snel mogelijk ontlasten. Vooral ook omdat Eindhoven, waar veel vakantieverkeer op vliegt, ook vol begint te raken.
Gesloten
Vakantievliegers als TUI fly en Corendon hebben veel kritiek op eventueel gedwongen verplaatsing naar Lelystad, vooral omdat Lelystad ’s nachts (tussen 23.00 en 7.00 uur) gesloten is. Dan zijn budgetvluchten minder aantrekkelijk. Vliegtarieven vanaf Lelystad zouden daarom volgens critici duurder kunnen worden.
Topman Steven van der Heijden van Corendon vreest hogere kosten en oneerlijke concurrentie van KLM-groep en van buitenlandse lowcost carriers als Ryanair die Lelystad als nieuwkomer wil binnenhalen. ‘Dat is geen ontlasting van Schiphol, maar het faciliteren van extra vliegverkeer van buitenaf.’