KLM is woensdag gestart met een proef met duurzaam taxiënde vliegtuigen. De Taxibot, een hybride sleepvoertuig, is door Schiphol aan KLM, Transavia en Corendon ter beschikking gesteld om gezamenlijk te onderzoeken hoe het taxiën kan worden verduurzaamd. Het is de verwachting dat hiermee 50 tot 85% brandstof wordt bespaard.
De Taxibot is – in tegenstelling tot reguliere pushback trucks – gecertificeerd om een vol vliegtuig tot vlakbij de startbaan te brengen zonder dat de vliegtuigmotoren draaien. Tijdens de proef werd een lege B-737 van KLM naar de startbaan gebracht door de Taxibot. ‘Het is belangrijk te onderzoeken hoeveel CO2-uitstoot we met het gebruik van de Taxibot kunnen reduceren’, licht projectmanager van KLM Jeroen Jaartsveld toe. ‘We willen ook weten hoe lang het taxiën met de Taxibot duurt, wat het effect is op het onderhoud van de vliegtuigmotoren en hoe we duurzaam taxiën kunnen inpassen in de dagelijkse operatie op Schiphol als je de Taxibot grootschalig zou inzetten.’
Fly Responsibly
In het kader van haar duurzaamheidsinitiatief Fly Resonsibly heeft KLM vorig jaar het terugbrengen van CO2-uitstoot tijdens taxiën genoemd. Dat draagt bij aan de KLM-ambitie om de uitstoot van de vloot te reduceren met 15% ten opzichte van 2005.