KLM is tevreden dat de Nederlandse overheid heeft besloten de krimpplannen voor Schiphol (de experimenteerregeling, red.) voor volgend jaar op te schorten.
‘Het is een belangrijke stap om retaliatie (tegenmaatregelen, red.) te voorkomen en te kunnen blijven vliegen op de VS. Daarnaast heeft de Europese Commissie een duidelijk signaal afgegeven om volgens de balanced approach een zorgvuldig wettelijk proces te doorlopen’, zegt KLM in een reactie op het kabinetsbesluit om de krimp naar 460.000 slots komende zomer uit te stellen. Dat betekent dat Schiphol volgend jaar zomer over maximaal 500.000 slots kan beschikken.
‘We hebben afgesproken met een aantal aangekondigde maatregelen uit het plan schoner, stiller en zuiniger versneld aan de slag te gaan om vermindering van geluidshinder te realiseren. Air France-KLM versnelt zijn lange-termijnplan om miljarden te investeren in vlootvernieuwing en in het gebruik van duurzame brandstof (SAF). In de komende maanden zullen KLM en Transavia de eerste Airbus A320neo toestellen, met een geluidsreductie van gemiddeld 33 procent, in gebruik nemen. Sinds 2000 heeft Air France-KLM een geluidsreductie van 40 procent gerealiseerd’, aldus KLM.
Zoals bekend was de VS het niet eens met de krimp van Schiphol en dreigde met tegenmaatregelen, die vooral de KLM zouden raken. In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Harbers (Luchtvaart) dat meer landen hun zorgen hebben geuit over de krimpplannen.
Begin november werd bekend dat veel maatschappijen volgend jaar zouden moeten inleveren vanwege de krimp van Schiphol. Zo zou Air France-KLM, waaronder ook Transavia valt, volgend jaar zomer 5.700 slots moeten inleveren vanaf de luchthaven. Dat is nu vooralsnog van de baan.
Daarnaast waren er 24 maatschappijen die geen historisch recht hebben opgebouwd, zodat zij vanaf de zomer van 2024 helemaal niet meer op Schiphol zouden kunnen vliegen.
Daaronder was onder andere het Amerikaanse JetBlue, dat voor zomerseizoen 2024 geen slots toegewezen had gekregen. JetBlue vliegt pas sinds afgelopen zomer met twee lijndiensten vanaf New York JFK en Boston naar Schiphol. De maatschappij timmerde in Nederland behoorlijk aan de weg en verwierf in korte tijd veel naamsbekendheid. (Foto KLM).