KLM en de vakbonden voor grond-, cockpit- en cabinepersoneel hebben een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bereikt. Stakingen zijn daarmee van de baan. Het onderhandelingsresultaat wordt nu aan de overige leden van de vakbonden voorgelegd.
‘Tijdens de overleggen zijn van beide kanten grote stappen gezet om tot afspraken te kunnen komen’, laat KLM weten. ‘Het resultaat omvat substantiële salarisverhogingen bij een langere looptijd. Hiermee creëren we rust en duidelijkheid met goede inhoudelijke afspraken voor onze medewerkers.’
De grondbonden (FNV Grond, VKP, De Unie, CNV en NVLT) kiezen voor een loonsverhoging van 8,5%, waarbij de winstdelingsregeling wordt aangepast. De looptijd is twee jaar en negen maanden. Vergeleken met het eerdere voorstel van KLM wordt de loonsverhoging in vier stappen doorgevoerd in plaats van zeven. De maximaal te behalen winstuitkering van 20% blijft onveranderd. De maximale uitkering wordt nu bereikt bij een gecorrigeerde Operating Margin van 15,7%, in plaats van 11,3.
Op basis van overleg met de VNV en de cabinebonden (VNC en FNV Cabine) ligt een loonsverhoging van 7% voor bij een gelijke looptijd als voor Grond. Hierbij blijft de huidige winstdelingsregeling volledig in stand.
Doorbraak
FNV laat op haar website weten blij te zijn met de resultaten. Vooral over het limiet op het aantal flexcontracten bij KLM-grondpersoneel is de bond erg te spreken. FNV-bestuurder Jan van den Brink: ‘Dit is echt een doorbraak, hier hebben we samen met personeel en de andere bonden heel hard voor geknokt.’
Voor de vakbonden was ook de zwaarte van de roosters een belangrijk onderwerp tijdens de onderhandelingen. Ook daar ligt een mooi resultaat volgens Van den Brink. Het aantal achter elkaar ingeroosterde uren van de zwaarste roosters wordt ingekort, waardoor er tussen de diensten meer hersteltijd komt.
Wanneer de bonden definitief akkoord gaan met het resultaat, treden de cao’s met terugwerkende kracht in werking per 1 juni 2019.