
Robert Pieter Gardenier (Managing Director & Owner Captain Cruise) laat weten dat Captain Cruise het jaar goed is gestart. We praten bij over de plannen voor dit jaar en over de cruisesector in het algemeen.
‘Ik verwacht dat we een mooie groei gaan maken dit jaar. We zien dat de reissom per persoon omhoog blijft gaan en klanten bereid zijn om de portemonnee te trekken voor bijzondere en luxe cruises.’
Heb je specifieke doelen die je dit jaar wil bereiken?
‘Wij hebben de prachtige Vakantie Award voor ‘Beste Cruise Agent 2025’ weer in ontvangst mogen nemen, we zijn er supertrots op. Hierin laten we zien dat wij voor tweede jaar op rij de “beste willen zijn”. Dit merken klanten en reisagenten aan onze service. Deze persoonlijke service staat hoog in het vaandel bij ons. Cruisen wordt steeds populairder en hierbij wordt het jonge publiek aangetrokken. Maar er is nog steeds een doelgroep die we kunnen aantrekken om eens aan boord te stappen. Kennis delen met zowel de particuliere klant als de reisagent is een belangrijk doel voor ons komend jaar.’
Hoe zie je de ontwikkeling van de cruise-industrie dit jaar?
‘Er komen weer een aantal fantastische nieuwe schepen uit dit jaar, zowel kleinschalig als grote schepen, en dit zorgt ervoor dat er steeds meer bedden te vullen zijn. Maar we zien ook steeds weer meer first-time-cruisepassagiers. Mensen inspireren met beelden, filmpjes, VR en beelden met onze eigen drone wordt een groot uitgangspunt.’
Welke trends binnen de cruisebranche zullen bepalend zijn in de komende jaren?
‘Wij zijn zelf gestart met een groot VR-project, een beeld zegt meer dan duizend woorden. Hiermee hebben we op de Vakantiebeurs een groot publiek weten te bereiken. Op onze website is een groot aanbod schepen die je kunt bekijken in VR-beelden. Zo zien klanten echt wat ze te wachten staan. We zijn al een stap vooruitgegaan om vervolgens een schip (Rotterdam van Holland America Line) te laten zien waar je echt doorheen kunt lopen, zoals met Google Street. En dit wordt de toekomst.’
Captain Cruise staat bekend om innovatie. Wat zijn de volgende stappen op technologisch gebied?
‘Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een nieuwe search engine die wij in eigen beheer maken. Er wordt nog druk gebouwd, maar de eerste oplevering zal rond april zijn. Hierbij kunnen klanten en reisagenten een gehele cruisevakantie van A tot Z vastleggen, zonder dat ze één van onze collega’s nodig hebben. Deze search engine komt er ook een white label-versie van die de reisagent gemakkelijk op hun eigen website kan plaatsen. Daarnaast komt er begin februari voor onze particuliere klanten een echte Captain Cruise-app. Waarin ze hun eigen cruise terugvinden met de vaarroute, tips voor uitstapjes op de bestemmingen en ook onze bevestiging en factuur. In een oogopslag biedt het een handig overzicht wat je allemaal nodig hebt tijdens de cruise. We gaan kijken hoe we dit kunnen gaan white-labelen naar onze retailpartners toe.’
Je noemde eerder themacruises als een belangrijke trend. Ben je van plan om dit jaar nieuwe themacruises of concepten te introduceren?
‘Komend jaar organiseren we voor de tweede keer de Spellencruise. Dit was in 2024 al een groot succes, de groep is nu nog verder uitgebreid. Wij hebben in april onze jaarlijkse Salsacruise. En voor 2026 zijn wij druk bezig met een aantal andere thema’s die wij willen gaan organiseren.’
Zijn er plannen om verder te groeien in België of andere internationale markten?
‘In België zijn we zeker al aan het groeien met Captain Cruise en dit willen we voortzetten. We hebben er een aantal mooie nieuwe samenwerkingen bij, zoals met Neckermann, Connections en Avitour en we zijn nog bezig met andere partijen. Daarnaast gaan wij ook naar Duitsland kijken. Doordat ik nu ook eigenaar ben van C&O Cruises ligt deze markt ook in het verschiet, aangezien zij daar al een kantoor hebben.’
Klanttevredenheid staat centraal bij Captain Cruise. Wat doe je om dit vast te houden of zelfs te verbeteren?
‘De nieuwe search engine wordt een uitkomst voor de online boeker. Onze website staat overvol met content en beelden/filmpjes, zodat je helemaal voorbereid op cruise kunt gaan. Maar natuurlijk zijn onze Cruise Experts er nog steeds om klanten en reisagenten de persoonlijke service te bieden. Zeker wanneer het gaat om een juiste keuze voor een rederij of schip. Onze Cruise Experts hebben veel kennis en die wordt continu bijgespijkerd. Onlangs hebben we weer twee nieuwe toppers binnen het team van Cruise Experts binnengehaald.’
Hoe ondersteun je trouwe reisagenten in 2025? Zijn er bijvoorbeeld nieuwe webinars, trainingen of evenementen gepland?
‘Er komen nieuwe webinars aan van Captain Cruise in samenwerking met verschillende rederijen. Gitte Tilro, Business Development Manager, gaat weer op pad om voor retailpartners exclusieve presentatieavonden voor hun eigen klanten of personeel te verzorgen. Daarnaast hebben we in november ook weer onze eigen beurs voor particuliere klanten en natuurlijk onze retailpartners. Tevens willen wij in het tweede kwartaal de Captain Cruise on tour organiseren waarbij wij dicht bij de reisagenten komen. Tevens zijn er alweer diverse studiereizen aangeboden voor reisagenten. Zo gaat de eerste studiereis van start aan boord van Mein Schiff Relax van TUI Cruises. Meerdere studiereizen komen er spoedig aan. Daarnaast komen er dit jaar vele scheepsbezoeken die wij gaan plannen met de rederijen.’
Dit interview komt uit editie 3 van TravMagazine.
Geef een reactie