Karin Lodewijks, de nieuwe manager van de Vakantiebeurs, heeft een paar drukke weken achter de rug. Samen met exposanten hield zij vier brainstorm sessies om te kijken hoe de volgende editie van het evenement eruit moet zien. ‘Zoals premier Rutte eerder zei: met 50 procent van de kennis moeten we 100 procent van de beslissingen nemen.’
De laatste Vakantiebeurs, editie januari 2020, was met ruim 100.000 bezoekers goed bezocht. In sommige hallen was het, zeker in het weekend, dringen geblazen. Dat zit er voor de komende editie, van januari 2021, niet in. Hoewel niemand nog kan zeggen wat over zes maanden wel of niet is toegestaan op het gebied van publieksbijeenkomsten, staat één ding al wel vast: er moet hoe dan ook rekening gehouden worden met de anderhalve metersamenleving.
‘We hebben te maken met een uitzonderlijk jaar en daar zal ook Vakantiebeurs de gevolgen van merken’, zegt Lodewijks. Veel ideeën, groot en klein, spelen de laatste weken door haar hoofd. Zoals: een online contentprogramma, een app die in matchmaking, leadgeneratie en crowdcontrol voorziet. Maar ook: moet er een tijdslot komen voor bezoekers, zodat het publiek verspreid over de dag het evenement bezoekt en het nergens te druk wordt?
Voor details is het volgens Lodewijks nog te vroeg, aangezien de regelgeving vanuit de overheid voor evenementen en beurzen voor de langere termijn nog lang niet vaststaat. ‘Je ziet nu al dat veel regels om de haverklap veranderen of dat versoepelingen naar voren worden gehaald. Het evenement zal in ieder geval aangepast moeten worden aan de anderhalve metersamenleving.’
Concreet gezegd kan de beursvloer ruimer worden opgezet, met bredere gangpaden. Er kunnen looprichtingen worden ingesteld en de beschikbare ruimte kan goed worden benut om voldoende afstand van elkaar te bewaren.
‘Dat zou betekenen dat we voor de komende editie maximaal 50.000 bezoekers kwijt kunnen, zeker als de anderhalve meterregel strikt nageleefd moet worden. Natuurlijk willen we vraag en aanbod zo goed mogelijk laten matchen, dat is tenslotte de functie van Vakantiebeurs. Het is voor nu een aanname om te stellen dat alleen de ‘die hard’- reiziger een kaartje zal kopen wanneer die schaarste van 50.000 tickets ontstaat. We gaan daarom goed nadenken over onze ticketstrategie. Er zijn nog veel vragen te beantwoorden. ‘Gelukkig’ hebben we nog zes maanden te gaan, maar we moeten uiteindelijk wel knopen doorhakken en intenties vanuit potentiële deelnemers ontvangen.’
Lees het complete interview met Karin Lodewijks in de online uitgave van TravMagazine #25.