Na een intelligente lockdown van ruim drie maanden mag er weer (beperkt) naar het buitenland worden gereisd. Maar hoe vertel je angstige vliegpassagiers dat ze veilig met een mondkapje in een vol toestel kunnen zitten, terwijl ze net wekenlang gehersenspoeld zijn met het mantra dat ze anderhalve meter afstand moeten houden?
‘Geef mensen het gevoel dat ze controle hebben’, zegt Prof. Dr. Victor Lamme, hoogleraar en hersenonderzoeker bij de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam, in TravMagazine #27.
‘Geef mensen flexibiliteit, ook bij het afzeggen van een reis. Hierdoor zullen ze eerder boeken.’
Nederlanders hebben de afgelopen drie maanden onafgebroken te horen gekregen dat ze vooral afstand moeten houden. Net nu ze deze nieuwe norm goed in hun oren hebben geknoopt, mogen reizigers opeens in een vol vliegtuig naar hun vakantiebestemming naast elkaar zitten, mits ze een mondkapje dragen. Hoe leg je dat uit?
Lamme: ‘Het is gewoon heel jammer dat vanaf het begin, en nog steeds, zoveel nadruk is gelegd op die anderhalve meter. Terwijl er tegelijk heel veel andere factoren zijn waarvan intussen duidelijk wordt dat die ook een belangrijke rol spelen.’
In de hele mondkapjesdiscussie, waar hij zichzelf ook nog wel eens tegenaan bemoeit, vindt Lamme het jammer dat mondkapjes zo categorisch door het RIVM werden afgewezen als zijnde flauwekul. ‘Terwijl dat toch echt niet zo is. Zeker in situaties waarin die anderhalve meter niet mogelijk is. Het is gewoon super logisch dat het dragen van mondkapjes dan natuurlijk wel zin heeft. Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet. Ik snap niet dat de anderhalve metermaatregel zo wordt toegejuicht, en dat die mondkapjes zo worden afgebrand.’
Lamme omschrijft de communicatie vanuit de overheid als ‘een verschrikkelijk drama’. Voor de vliegtuigindustrie in het bijzonder en de reisindustrie in het algemeen zou je er lering uit moeten trekken dat deze communicatie eenduidig moet zijn.’
Maar concreet: de klant wil op vakantie, maar ziet alleen op tegen het vliegen met mondkapje. Wat kun je daarmee?
‘Die angst is begrijpelijk, dat het vliegtuig vol mag zijn en je dan naast een vreemd iemand zit. Maar halfvolle toestellen zijn niet rendabel. Om te beginnen, is het belangrijk dat touroperators en vliegmaatschappijen één lijn trekken, anders gelooft niemand meer wat en gaat iedereen zijn eigen gang. Daarnaast zijn mensen erge kuddedieren. Als ze zien dat iedereen het doet, dan doen ze vanzelf wel mee. Zorg wel voor een zero tolerance-beleid aan boord. Dus zeg er wat van als iemand een mondkapje weigert te dragen. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wat de norm is en dat er geen uitzonderingen op mogelijk zijn, ook al vindt iemand het in het begin benauwd om zo’n kapje op te doen. Zo’n kapje hoort opgedaan te worden, punt. Dat straalt uit naar de andere passagiers. Het gaat om eenduidigheid, duidelijkheid en strikte handhaving. Dat is ook waar het bij de overheid de laatste tijd erg aan geschort heeft.’
In TravMagazine #27, die deze week op de mat valt, geeft de bekende hoogleraar praktische tips voor reisaanbieders.