Hoe werkt ‘het nieuwe normaal’ in de reisbranche? - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Hoe werkt ‘het nieuwe normaal’ in de reisbranche?

Door: | 1 mei, 2020

Hoe gaat het nieuwe normaal eruit zien in de reisbranche nu landen hun lockdowns voorzichtig beginnen te eindigen en maatregelen worden versoepeld? The World Travel & Tourism Council (WTTC) probeert hiervan een beeld te schetsen. Het uitgangspunt: samenwerken en zorgen voor uniforme regels om het vertrouwen van de consument te herstellen.

Onder de naam ‘Reizen in het nieuwe normaal’ gaat de WTTC gecoördineerde acties ondernemen, waaronder het opstellen van nieuwe normen en protocollen, die een veilige en verantwoorde weg moeten bieden naar herstel voor de wereldwijde reis- en toerismesector.

Vliegen
Reizen zal waarschijnlijk eerst met binnenlandse vluchten terugkeren naar binnenlandse markten; vervolgens naar de buurlanden van een land, voordat het zich uitbreidt over verschillende regio’s en dan uiteindelijk uitbreidt naar intercontinentaal reizen.
WTTC is van mening dat jongere reizigers in de leeftijdsgroep van 18-35 jaar, die minder kwetsbaar lijken te zijn voor COVID-19, ook een van de eersten zijn die opnieuw gaan reizen.

Gloria Guevara, WTTC President & CEO: ‘Het is van vitaal belang voor het voortbestaan ​​van de reis- en toerismesector dat we samenwerken en via gecoördineerde acties de weg naar herstel inzetten. Dat biedt de geruststelling die mensen nodig hebben om opnieuw te gaan reizen.
We hebben uit het verleden geleerd dat wanneer rekening wordt gehouden met de protocollen uit de particuliere sector en we een gecoördineerde aanpak hebben, de herstelperiode aanzienlijk wordt verkort. Deze samenwerking is cruciaal.
We moeten nieuwe, onnodige procedures vermijden die knelpunten veroorzaken en het herstel vertragen. Een snelle en effectieve herstart van reizen zal echter alleen plaatsvinden als regeringen over de hele wereld akkoord gaan met gemeenschappelijke gezondheidsprotocollen die zijn ontwikkeld door de particuliere sector.
Deze moeten de geruststelling bieden die reizigers en autoriteiten met behulp van nieuwe technologie nodig hebben om op korte termijn probleemloos ‘nieuw normaal’ reizen vóór vaccinatie aan te bieden.’

Samenwerken
De nieuwe protocollen en standaarden worden gedefinieerd na feedback van en na meerdere gesprekken met WTTC-leden. Dit doen zij samen met verenigingen die de verschillende reissectoren vertegenwoordigen.

Dit zijn de International Air Transport Association (IATA), de Airport Council International (ACI), Cruise Lines International Association (CLIA), United States Travel Association (USTA), Pacific Asia Travel Association (PATA), International Civil Aviation Organization (ICAO) de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) de European Travel Commission (ETC) en de World Tourism Organization (UNWTO).

IATA, ACI en ICAO bundelen hun expertise en werken nauw samen om de beste protocollen te definiëren om reizigers en werknemers veilig te houden zodat de luchtvaartsector zich kan herstellen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en andere gezondheidsdeskundigen hebben ook bijgedragen met hun ervaring  bij eerdere wereldwijde medische crises.

Ook komen er nieuwe protocollen in hotels; inchecken met digitale technologie, handontsmettingsstations op frequente punten, inclusief waar bagage wordt opgeslagen, contactloos betalen in plaats van contant, vaker trappen gebruiken in plaats van liften waar de 2 meter-regel moeilijker te handhaven kan zijn en de ruimere opstelling van fitnessapparatuur.

Ook cruisemaatschappijen zullen verdere maatregelen nemen, met meer aandacht voor hygiëne. Dat is inclusief personeel dat te allen tijde handschoenen draagt, die vaak worden vervangen, en het vaker schoonmaken van kamers.

Reizigers op luchthavens zullen worden getest voordat ze vliegen en bij aankomst op de luchthaven van bestemming. Passagiers kunnen sociale afstandsmaatregelen verwachten op de luchthaven en tijdens het aan boord gaan, evenals maskers aan boord.

Natuurlijk krijgen ook de vliegtuigen zelf te maken met maatregelen voor intensieve reiniging. Deze maatregelen worden gecombineerd met contacttracering, via een mobiele app.

Eerste tekenen van herstel
De protocollen, die zijn ontwikkeld op basis van ervaringen na het eerste herstel in China en van nieuwe succesvolle protocollen die door retailers worden gebruikt, worden de komende twee weken gepubliceerd en gedeeld met regeringen wereldwijd. Daarmee is er een gecoördineerde aanpak voor reizen binnen de COVID-19 wereld.

Er zijn positieve tekenen van het eerste herstel. Zo toont onderzoek aan dat op de Chinese luchtvaartmarkt de afgelopen twee maandenmeer dan 30% van de binnenlandse capaciteit is teruggekeerd.

Binnenlandse vluchten zijn ook hervat in sommige landen, zoals in Vietnam tussen Ho Chi Minh City en Saigon. Vietnam heeft relatief weinig coronasterfgevallen geregistreerd.

Volgens de WTTC gaan in de sector Reizen & Toerisme nu wereldwijd meer dan 100 miljoen banen verloren als gevolg van de coronacrisis, met een kostprijs van maximaal 2,7 biljoen dollar BBP.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel