
De Reisprof, een businessclub voor reisondernemers, heeft een innovatieve reis naar de Verenigde Arabische Emiraten georganiseerd. Met focus op authenticiteit, kennisdeling en het smeden van zakelijke connecties, biedt De Reisprof een verfrissende kijk op hoe reisspecialisten hun expertise kunnen vergroten en hun bedrijf kunnen laten groeien.

Inèz Ruska, de drijvende kracht achter De Reisprof, merkte dat (zelfstandige)reisagenten in de reisbranche vaak versplinterd waren en dat er behoefte was aan een community waar kennis en ervaringen gedeeld konden worden. ‘Ik werk al meer dan 25 jaar in de reisbranche, ben zelf ook ZRA geweest, maar ik heb ook in het buitenland voor touroperators gewerkt. Toen ik terugkwam uit Dubai ben ik JAN Tourism Consultancy begonnen, waarbij ik DMC’s vertegenwoordig in Nederland en België. Ik had altijd al het idee van een community in mijn hoofd. Tijdens de coronapandemie zag ik dat ZRA’s een beetje werden vergeten en versplinterd raakten. Ik ben van mening dat het niet uitmaakt bij welke partij je zit, of dat nou Travel Counsellors of Personal Touch Travel is, je bent allemaal ondernemer. Ik denk dat we heel veel van elkaar kunnen leren’, zegt Inèz. Zo ontstond de businessclub, die inmiddels meer dan 150 leden telt. Allemaal ondernemers die willen groeien en verder willen kijken dan hun eigen eilandje.
Events
Inèz heeft als onderdeel van de businessclub ook het Reisprof Event opgezet om kennisdeling en connectie te bevorderen binnen de reisbranche. Het is niet bedoeld als concurrentie voor andere evenementen. Naast het Reisprof Event worden er ook ondernemersreizen georganiseerd om verbinding te leggen en te sparren over uitdagingen in het vak. ‘Deze reizen zijn met kleinere clubjes. Deelnemers kunnen sparren over vraagstukken, zoals het spannender maken van hun werk of het bereiken van een volgende stap in hun omzet. Tijdens de reis nodigen we ook een businesscoach uit van buiten de branche om de deelnemers te triggeren. Uiteraard wordt ook de bestemming onderzocht, maar niet op de manier van een traditionele studiereis, dus we gaan niet alleen maar hotels bekijken.’
Blijven vernieuwen
Het idee om het Reisprof Event naar het buitenland te verplaatsen is gekomen vanuit de wens om eens iets anders te organiseren dan de gebruikelijke leveranciersdagen en netwerkbijeenkomsten. ‘We willen altijd blijven vernieuwen. De Verenigde Arabische Emiraten is mijn tweede thuis, ik ken er de juiste mensen en kan snel schakelen.’ Maar liefst 50 deelnemers waren mee om kennis te maken met de diversiteit van de Emiraten: van het culturele Abu Dhabi en het glamoureuze Dubai tot de natuur en authenticiteit van Ras Al Khaimah ‘Binnen De Reisprof wil ik graag onafhankelijk blijven en niet worden geleid door grote touroperators, DMC’s of verkeersbureaus. Voor deze reis heb ik wel samengewerkt met Lars Heesbeen (DCT Abu Dhabi), Daniëlle Goedkoop (Trade Manager RAKTDA Benelux), Marc de Zwart (Commercial Manager Consolidair) en enkele hotelpartners. Ze hebben een deel van de reis gefaciliteerd.’
Authenticiteit
Met 50 reisprofessionals op pad gaan vereist een strakke organisatie. Van vluchten en hotels tot excursies en netwerkbijeenkomsten, alles moest tot in de puntjes worden geregeld. De reis omvatte een zorgvuldig samengesteld programma dat de diversiteit van de Emiraten liet zien. Een belangrijk thema tijdens de reis was authenticiteit. Inèz moedigde de deelnemers aan om dichtbij zichzelf te blijven en te ontdekken welke bestemmingen en ervaringen het beste bij hen passen. ‘Je ziet dat iedere bestemming iets te bieden heeft. Het gaat er niet alleen om wat je verkoopt, maar vooral om hoe je het verkoopt. Door de deelnemers de Emiraten op een authentieke manier te laten ervaren, hoop ik dat ze hun klanten beter kunnen adviseren en inspireren.’
Onvergetelijke ervaring
De reis begon in Al Ain, een groene stad met een rijke historie. ‘De deelnemers bezochten de oase, een authentiek restaurant met een echte Emirati-lunch en het oude fort. Je kan het een beetje vergelijken met Oman. In Abu Dhabi stond cultuur centraal. We zijn naar het Louvre Abu Dhabi geweest en hebben een bezoek gebracht aan de Sheikh Zayed Grand Mosque. Dat was een van de hoogtepunten, mede dankzij de VIP-behandeling die de groep kreeg met dank aan Lars. We mochten namelijk op het tapijt lopen, dat kan niet zomaar als toerist. Ook het Abrahamic Family House, waar drie religies, Christendom, Jodendom en de Islam, samenkomen op één plek, maakte indruk. Wij vonden dit bijzonder, vanwege de huidige wereldsituatie. In Abu Dhabi zijn we ook naar het Al Hosn Festival geweest, een jaarlijks cultureel festival met veel dans, eten en andere tradities van de Emiraten. Dubai stond in het teken van contrasten. De deelnemers bezochten The View at The Palm voor een 360-graden uitzicht over de stad. Een jachttocht met een saxofonist zorgde voor een onvergetelijke ervaring. Maar ook hebben we het traditionele Dubai aangedaan met een bezoek aan het oude gedeelte Al Fahidi. Daar werd ook direct duidelijk dat Dubai niet duur hoeft te zijn. In de avond hebben we de bekende fonteinenshow bekeken. In Ras Al Khaimah lag de focus op natuur en avontuur. De deelnemers bezochten een oud fort op een berg en maakten kennis met de oude nederzettingen van Jazeera. Daar vond ook een Art Festival plaats.’
Hoogtepunten
In Ras Al Khaimah stond er ook een workshop in de woestijn op het programma. ‘Een workshop organiseren in de Al Wadi-woestijn is heel bijzonder. In een prachtige setting, met een ondergaande zon, waren elf hotel- en excursiepartners van Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) aanwezig om de deelnemers meer informatie te geven over hun product. Na de workshop werd er een heerlijke barbecue gehouden met entertainment.’ Voor Inèz waren er twee momenten tijdens de reis die er echt uitsprongen. ‘Het eerste was het gezamenlijke diner in het Rixos-hotel in Abu Dhabi. Vijftig reisprofessionals samen aan tafel, gezellig aan het kletsen met een hapje en een drankje, muziek op de achtergrond. Dat was voor mij echt een besefmomentje. Het tweede hoogtepunt was een vaartocht op een superjacht in Dubai. Dat was mijn cadeau aan de groep. Niet alleen omdat het een superjacht was, maar omdat ik zag hoe iedereen genoot. Ook voor de deelnemers was de reis een schot in de roos. Meerdere reisprofessionals gaven aan direct boekingen te hebben gedaan voor klanten naar de Emiraten.’
‘Fantastische reis’
‘Wat was dit een fantastische reis’, zegt Jacqueline van Dunnen (ZRA bij Personal Touch Travel). ‘Zeker door de bestemmingen, en door wat we allemaal deden. Maar nog meer misschien wel door alle contacten, met andere collega’s, leveranciers en hoteliers. Het was fantastisch, dank Inèz en team. Voor Luciënne van den Akker-Fortier (ZRA bij YourTravel) was de businessreis naar de Emiraten vooral leerzaam. ‘Omdat het liet zien dat de Emiraten voor iedereen toegankelijk is, of je nu op zoek bent naar activiteit, cultuur, ontspanning of levendigheid.’ Patrick Dekkers (Travel by Minet) laat weten: ‘Het was een studiereis vol hoogtepunten. Van luxe hotels en adembenemende uitzichten tot culturele parels en elke dag bracht een nieuw avontuur. Met een koffer vol herinneringen, weinig slaap maar des te meer mooie momenten, was dit een ervaring om nooit te vergeten.’
Een unieke kans
Mien-Ly (ZRA bij Travel Counsellors) vond het een uitzonderlijke reis vol inspiratie en avontuur: ‘We hebben met 50 reisprofessionals de diversiteit en pracht van Al Ain, Abu Dhabi, Dubai en Ras Al Khaimah ontdekt. Deze studiereis ging veel verder dan alleen het bezoeken van locaties. Het was een unieke kans om de bestemmingen op een diepgaande manier te ervaren, waardevolle contacten te leggen en kennis te delen met vakgenoten. Dorianne van Halteren (ZRA bij TUI at Home) is het daarmee eens: ‘Inèz heeft het met haar team voor elkaar gekregen om met een grote groep gelijkgestemden, gepassioneerde ondernemers van verschillende reisbedrijven een fantastische reis te organiseren, waar ruimte was voor het vergaren van kennis en ervaring door en met elkaar, op een inspirerende plek.’
‘Het smaakt naar meer’
‘Wat begon met een droomachtig gesprek op de ITB met Inèz is uiteindelijk een van de spannendste en leukste initiatieven geworden die we voor Abu Dhabi gedaan hebben’, laat Lars weten aan TravMagazine. ‘Bedankt aan de businessclub voor het vertrouwen, en om Abu Dhabi de kans te geven om aan een hele leuke groep mensen een andere kant van het Emiraat te laten zien. Inèz is van plan om in de toekomst meer van dit soort reizen te organiseren. “Het smaakt wel naar meer. Je moet blijven innoveren, ook omdat initiatieven in de reisbranche vrij snel worden gekopieerd. We hebben een lijstje met bestemmingen, maar er staat nu nog niks vast. Op 3 juni organiseren we weer het Reisprof Event, in een afgeslankte versie, in De Kaap in Zoelen. Ook komen er weer ondernemersreizen aan naar Malta, Kroatië en Dubai.’ Wie lid wil worden van De Reisprof kan dat doen via dereisprof.nl. ‘Voor slechts twaalf euro per maand krijg je toegang tot een waardevol netwerk, kennisdeling en unieke events. Maar net als bij een sportschool: je moet het wel zelf gebruiken’, lacht Inèz. ‘De kracht zit in de verbinding.’
Geef een reactie