
Vandaag lanceert Reiswerk een grote online arbeidsmarktcampagne om zo nieuw talent te enthousiasmeren en activeren voor een baan in de reiswereld. Eerder sprak TravMagazine al met Esther Gathier (Manager Reiswerk) over deze campagne voor de speciale TravJobs uitgave.
Net als in andere sectoren kampt de reisbranche met personeelstekorten. Tijdens de coronacrisis hebben veel medewerkers de sector noodgedwongen moeten verlaten. ‘Vrijwel alle reisorganisaties hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het aantal vacatures op onze website reiswerk.nl dat de afgelopen maanden is toegenomen. Inmiddels staan er bijna 500 vacatures op onze vacaturebank’, aldus Gathier. Met de campagne moet niet alleen de reisbranche opnieuw op de kaart gezet worden, ook is het tijd voor een vlotter, eigentijdser imago. ‘Werken in de reiswereld betekent werken in een jonge, dynamische omgeving met het mooiste product dat er is: reizen’, benadrukt Gathier.
De campagne richt zich met name op studenten en net-afgestudeerden, maar Reiswerk hoopt medewerkers die de reisbranche als gevolg van de coronacrisis hebben moeten verlaten ook aan te spreken. Er is in samenwerking met creatief bureau Postcards to the Moon gekozen voor een online campagne die bestaat uit een interactieve video en interviews met jonge medewerkers uit diverse reisbedrijven. Op deze manier bevat de campagne tevens een stuk employer branding, voor trots en ambassadeurschap bij de huidige werknemers in de branche.
‘Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of – stromen. Hierdoor wordt een carrière in de reissector niet (altijd) in overweging genomen. Echter niets is minder waar: de branche is juist enorm dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Voor elk talent, op elk niveau en in ieder vakgebied, is een passende, interessante baan te vinden. Deze veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden maakt een baan in de reiswereld leuk en interessant’, aldus Gathier.
Om met de campagne écht impact te maken, is nauw samengewerkt met de sector. Van verschillende reisbedrijven uit zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt heeft Reiswerk nuttige input gekregen om van deze campagne een succes te maken.
“Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of – stromen.” Ik vraag mij af of er überhaupt onderzoek is gedaan of dit inderdaad de gedachtengang is, of dat het slechts een aanname is van de auteur. Het is algemeen bekend dat het salaris in de reisbranche ontzettend laag ligt, ik denk dat hier het probleem zit.