
De KLM Package Deals gaan vanaf dinsdag 1 juni verder onder de naam KLM Holidays. Tegelijk is het aanbod aan vluchten, hotels en huurauto’s uitgebreid en gaat KLM de CO2-uitstoot van vluchten in het pakket compenseren.
Bovendien gaat KLM de samenwerking met de reisbranche aan. Ook reisagenten kunnen nu KLM Holidays boeken.
Consumenten kunnen al sinds 2014 op Klm.nl een pakketreis samenstellen. Dat blijft onveranderd met KLM Holidays. Nieuw is dat ook reisagenten KLM Holidays kunnen boeken, via een eigen login. Dit geldt voor alle pakketreizen waarbij de vluchten door KLM of partners worden uitgevoerd, met uitzondering van Transavia.
De prijzen zijn voor consumenten en de reisbranche hetzelfde. Wat dat betreft, is er een level playing field. Agenten verdienen volgens KLM een ‘aantrekkelijke commissie’ per verkochte pakketreis, zonder ingewikkelde contracten of verdienmodellen. Over de hoogte van de commissie worden geen nadere mededelingen gedaan, zegt een woordvoerster tegen TravMagazine.
Vertrouwen
‘Juist nu is het belangrijk dat we als reisbranche samenwerken om de consument het vertrouwen in reizen terug te geven’, zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland.
‘Reisagenten en ZRA’s kunnen met KLM Holidays hun klanten tegelijkertijd het gemak van een pakketreis én de flexibiliteit van maatwerk bieden. Een pakketreis geboekt via KLM Holidays biedt de vakantieganger zekerheid in de vorm van de uitgebreide hygiënemaatregelen aan boord, het feit dat KLM al jaren een betrouwbare reispartner is van de reisbranche en de tijdelijke geld-terug-garantie. Mooi is ook dat we voor alle vluchten van KLM en partners in de pakketreis de CO2-uitstoot compenseren.’
De vernieuwing van KLM Holidays is een van de onderdelen van de bredere commerciële strategie van KLM op de Nederlandse markt.
Deze strategie bestaat uit drie pijlers: re-enforce the brand (zorg ervoor dat consumenten hun vertrouwen in KLM behouden), reconnect with the markets (het contact met zakenpartners en klanten intensiveren) en recover the business (met commerciële acties en nieuwe proposities, zoals KLM Holidays, ervoor zorgen dat de verkoop weer op gang komt).
Op deze manier hervat KLM de commerciële activiteiten op de Nederlandse markt nu reizen geleidelijk aan weer mogelijk wordt voor onze klanten.
Flexibel
Met een geld-terug-garantie speelt KLM in op de behoefte aan zekerheid en flexibiliteit bij de klant.
De klant kan de boeking nu tijdelijk ongeacht de reden kosteloos wijzigen of annuleren. Bij annulering ontvangt de klant zijn geld terug, met aftrek van administratie- en overige kosten.
Dit kan tot 21 dagen voor het geplande vertrek. De geld-terug-garantie betreft boekingen waarvan de vluchten worden uitgevoerd door KLM, Air France, Delta Air Lines of Virgin Atlantic.
De pakketreizen van KLM Holidays bieden volgens KLM een uitgebreide keuze uit bestemmingen, vertrektijden en verblijfsduur. ‘Zo is de klant dus niet gebonden aan een vaste verblijfsduur. KLM Holidays heeft een aanbod van duizenden drie- tot vijfsterrenhotels wereldwijd. Het pakket kan worden uitgebreid met een luchthaventransfer, excursies of huurauto, als daar behoefte aan is.’
Nieuw is dat KLM de CO2-uitstoot van de vluchten binnen een KLM Holidays-pakketreis compenseert die worden uitgevoerd door KLM, Air France, Delta Air Lines en Transavia.
Airtrade
Zoals bekend werkt KLM voor zijn KLM Holidays samen met Airtrade, dat ook de leverancier van de Package Deals was.
Bij de bekendmaking van de overname van Airtrade, in februari dit jaar, stelde KLM-topman Kreulen nog dat hij met (toen nog) Package Deals een toonaangevende touroperator wilde worden.
Jeroen Martron, CEO van Airtrade, is blij met de bereikte mijlpaal. ‘De re-branding van Package Deals naar KLM Holidays stond al langer gepland en was vanwege corona uitgesteld. Ik ben blij dat nu ook de reisagent het aanbod kan boeken. Wat dat betreft, voorziet KLM Holidays in een behoefte.’
Airtrade is de leverancier van KLM Holidays. Het gaat hierbij volgens Martron om 800.000 hotels, autohuur, transfers, parkeren en de software om de pakketten samen te stellen. Airtrade, dat is aangesloten bij SGR, heeft ook de touroperator-aansprakelijkheid. ‘De reisagent kan het veilig boeken en heeft geen risicodragende omzet.’
Volgens Martron wordt bij KLM Holidays met een selectief aantal airlines gewerkt, namelijk van KLM-groep. Ook bij de keuze van de hotels wordt selectief te werk gegaan en wordt onder andere gekeken naar een minimale waardering op Tripadvisor.
‘Voor autohuur is Sunny Cars al jaren een ultra betrouwbare partij. Het was een bewuste keuze om daarmee samen te werken.’
Martron verwacht dat veel consumenten, die wellicht voorheen direct boekten, de reisagent zullen weten te vinden. ‘De reisagent heeft zijn bestaansrecht nogmaals bewezen in het afgelopen jaar. Er is een vaste groep consumenten die liever via de reisagent boekt en die is zeker niet kleiner geworden. De reisagent kan weer een goede boterham verdienen na een zware periode. Er is weer licht aan het einde van de tunnel.’
Foto: Harm Kreulen en Jeroen Martron.