KLM en Transavia kunnen nog niet zeggen wat de precieze impact op hun operatie is nadat het ministerie van Buitenlandse Zaken een oranje reisadvies voor de hele wereld heeft afgegeven.
‘De precieze impact op de operatie is op dit moment nog niet duidelijk, maar feit is dat minder vraag naar vliegtickets vanuit de Nederlandse markt gevolgen kan hebben voor het aantal vluchten dat KLM uitvoert’, zegt een woordvoerster desgevraagd tegen TravMagazine.
‘Ingeval van aanpassingen probeert KLM zoveel mogelijk bestemmingen aan te vliegen, maar reduceren we capaciteit in stoelen en vluchten.’
Ook Transavia kijkt op dit moment naar de impact op het netwerk, dat al zeer beperkt was, zegt een woordvoerster desgevraagd. ‘Dit zal gevolgen hebben voor het aantal vluchten dat we uitvoeren.’
‘Het op oranje zetten van alle landen is een zeer harde maatregel die niet bijdraagt aan het herstel van de luchtvaartsector. Hoewel we de beslissing van de overheid respecteren, is dit wel een ingrijpend besluit met veel impact. Terwijl wij zeer veel zorg en aandacht hebben voor het veilig en verantwoord vliegen.’
De woordvoerster benadrukt dat Transavia zeer beperkt op een klein aantal bestemmingen vliegt, onder andere op de Canarische Eilanden. ‘We bekijken de komende dagen voor de Canarische Eilanden nog wat de gevolgen zullen zijn voor het aantal vluchten. Maar er zijn ook nog veel passagiers daar en zij willen hun retourvlucht ook maken.’
Frustratie
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert (TU Delft) zegt in de Telegraaf dat hij wel begrijpt waarom KLM, Schiphol en touroperators bij veel mensen de gebeten hond zijn.
‘Hierin zit frustratie. Men is boos en teleurgesteld dat we nu weer in een lockdown zitten. Dan gaan mensen zoeken naar zondebokken. De massa’s winkelpubliek en de drukte op Schiphol liggen dan voor de hand.’
Aan boord van een vliegtuig is het volgens Melkert relatief veilig. ‘Het gaat erom wat er voor en na de reis gebeurt. Als je het luchtverkeer stillegt, komen ook geen mondkapjes en vaccins binnen.’ (Foto Shutterstock)