Harco van Uden (ITG) lanceert cadeaushop voor SGR-vouchers - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie

Harco van Uden (ITG) lanceert cadeaushop voor SGR-vouchers

Door: | 30 september, 2020

Onder de naam ReisVoucherCadeauShop lanceert Harco van Uden, CEO van ITG Companies, een initiatief waarbij klanten hun reisvoucher met SGR-dekking kunnen inwisselen voor aankopen bij geselecteerde bedrijven op het gebied van onder andere elektronica en lifestyle.

Van Uden ziet zijn initiatief als een manier om de reisvouchers zo snel mogelijk uit de markt te kunnen halen. Zeker nu het inwisselen voor vakanties momenteel beperkt is als gevolg van de vele oranje reisadviezen. Mensen met een SGR-voucher kunnen deze nu ook inwisselen voor producten van deelnemende bedrijven, waaronder Bang & Olufsen, Gassan, Samsung, Philips, Rituals, Sacha, Manfield en Big Green Egg.

Van Uden noemt zijn initiatief de ‘grootste digitale pop-up store van Nederland’. Zijn slogan: zet uw voucheromzet op ‘geel’ met de ReisVoucherCadeauShop.

‘De reiswereld incasseert klap na klap en helaas lijkt het einde nog niet in zicht’, zegt Van Uden in een toelichting.
‘De gevolgen van de coronacrisis waren en zijn desastreus en naast het ‘oranje’ blijven van veel bestemmingen wereldwijd dient zich een volgend probleem aan: de klant mag op termijn de waarde van zijn reisvoucher opeisen in geld.’

Oplossing
‘De ANVR heeft hier adequaat en snel op geanticipeerd en is in gesprek over de zogenaamde voucherbank. Bij deze tijdelijke bank kunnen noodlijdende bedrijven geld lenen om de uitstaande vouchers mee af te lossen. Dit is een wenselijk initiatief, maar als we verder kijken lost dit het daadwerkelijke probleem niet op, maar wordt de kwestie vooruitgeschoven’, zegt Van Uden.

Met de lancering van de ReisVoucherCadeauShop biedt hij naar eigen zeggen een constructieve oplossing, die op korte termijn geld in het laatje brengt en derhalve het resultaat van 2020 wat kan verbeteren.

Samenwerking
‘Wij zijn een samenwerking aangegaan met gerenommeerde bedrijven, buiten de reiswereld, die bereid zijn om de SGR-gedekte vouchers te accepteren. Mensen met een voucher kunnen dus met hun voucher bij deze winkels en bedrijven gaan shoppen. Zij kunnen het bedrag van de voucher hier volledig of gedeeltelijk uitgeven. Door strakke afspraken met de deelnemende bedrijven kunnen wij een marge op de verkoop garanderen van 15 procent.’

Van Uden geeft een voorbeeld.
‘Een klant heeft een reisvoucher ter waarde van 4.000 euro. Hij geeft aan deze voucher te willen besteden aan een televisie die ook precies 4.000 kost. Na controle van de geldigheid van de voucher, betaalt u aan ons de waarde van de voucher, min de 15 procent commissie, wat neerkomt op 3.400 euro. U houdt dus zelf 600 euro in kas. Wij regelen de verdere afhandeling met de leverancier en enkele dagen later ontvangt de klant zijn televisie.’

Sterk
Volgens Van Uden hebben de ANVR-leden met een SGR-lidmaatschap vouchers uitstaan die bij elkaar opgeteld een waarde vertegenwoordigen van bijna 1 miljard euro. ‘We hopen natuurlijk van harte dat het grootste deel van deze vouchers wordt aangewend voor een nieuwe reis of vakantie, maar door de aanhoudende oranje kleurcodes wordt dit scenario met de dag onwaarschijnlijker. Het alternatief is dat mensen hun geld gaan terugeisen en dat is te allen tijde onwenselijk.’

‘Als reisbranche kunnen we gezamenlijk een sterk signaal afgeven en aantonen op creatieve wijze om te gaan met de uitdagingen die op ons pad komen. Tevens voorzien wij de klant van handvatten en in theorie heeft de ReisVoucherCadeauShop de potentie om op deze manier een bedrag van bijna één miljard euro in de Nederlandse economie te pompen. En dat zonder verliezers.’

ANVR
De ANVR heeft het initiatief inmiddels bestempeld als ‘een mooi staaltje creatief ondernemerschap’.

‘Het is geen initiatief van de ANVR zelf, maar we vinden het wel een prachtig voorbeeld van het creatieve ondernemerschap waar de reissector sowieso al om bekend staat’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam.

‘We willen allemaal dat we zo snel als mogelijk de reisvouchers uit de markt kunnen halen. Het liefst natuurlijk doordat klanten die voucher gebruiken waarvoor het eigenlijk bedoeld is: het boeken van een mooie nieuwe reis of vakantie.’

‘Maar als de klant de reisvoucher niet gebruikt, moeten de reisondernemingen die na uiterlijk 12 maanden min een dag uiteindelijk toch uitbetalen. Met initiatieven zoals deze kan de klant eerder over zijn geld beschikken en bestaat de mogelijkheid voor de reisondernemer toch iets van de marge binnen te houden. Win-win is dat.’

Oostdam: ‘Laten we hopen dat we allemaal weer snel op een normale en verantwoordelijke wijze kunnen genieten van het verkopen en maken van mooie reizen en vakanties. Om toekomstbestendig te zijn én te blijven is innovatie in de reissector van reuze belang. De gedachte achter dit en andere initiatieven is een voorbeeld van de innovatie-gerichte mind-set die de reissector er uiteindelijk weer bovenop moet gaan helpen.’

Volgens Van Uden kunnen alle ANVR-leden met SGR-gedekte vouchers meedoen. Hij zegt 15 procent marge over de ingeleverde voucheromzet te garanderen. ‘Als maar een deel van de vouchers op deze manier wordt ingeleverd, dan verdien je nog wat.’

De website ReisVoucherCadeauShop.nl gaat per 1 oktober live.

Foto: Harco van Uden en Elke Kuipers, samen de directie van ITG Companies. (Archieffoto TravMagazine)

Deel dit artikel

Reacties

  1. Monique Berkenbosch

    Dus als ik het goed begrijp geven de aangesloten bedrijven die mee doen gewoon een korting op hun product? Want ze verdienen er niets aan. Als ik een voucher van 4000 euro heb en ik koop een tv van 4000 euro, dan heb ik daar wel echt 4000 euro aan uitgegeven, maar de ontvanger van het voucher ontvangt niets! En staat dan ook nog 15% af!

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.