Hans de Wilde (Tenzing Travel): ‘Voor ons was corona een brug te ver’ - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties

Hans de Wilde (Tenzing Travel): ‘Voor ons was corona een brug te ver’

Door: | 15 juli, 2020

Voor Tenzing Travel was corona een brug te ver. Dat zegt directeur/eigenaar Hans de Wilde in een toelichting tegen TravMagazine.

Het faillissement van de verre reizenspecialist, dat De Wilde zelf heeft aangevraagd, heeft veel emoties losgemaakt en leidde op de website en Facebook-pagina van TravMagazine tot veel reacties en steunbetuigingen aan het adres van De Wilde en de medewerkers van het bedrijf. ANVR-voorman Frank Oostdam noemde het omvallen van Tenzing Travel ‘een zwarte dag voor de reisector’.

De Wilde laat weten dat alle reacties hem goed doen na een zware dinsdag waarop hij zijn medewerkers moest inlichten.

Hoe waren de reacties van de medewerkers?
‘Iedereen was geschokt. Ik ben gedurende de hele crisis in mijn communicatie naar de medewerkers altijd zo transparant mogelijk geweest. De laatste weken heb ik ook aangegeven dat de situatie steeds zorgelijker werd. Maar toch kwam de mededeling als een schok. Vreselijk. Met elkaar proberen we het nu te verwerken en nog eenmaal de accu op te laden om alles zo netjes mogelijk af te wikkelen, natuurlijk onder regie van de curator.’

Had je dingen anders kunnen  doen, bijvoorbeeld door ook reizen in Europa aan te gaan bieden?
‘Natuurlijk hebben we gekeken naar alternatieve bestemmingen. Maar uiteindelijk hebben we besloten dit niet te doen. We hebben weinig verstand van Europa, geen netwerk en zouden niet echt geloofwaardig zijn bij retail en directe klanten als Europa-aanbieder. Bovendien moet je investeren in product, marketing, website, etcetera. En dat om misschien een paar honderd passagiers te doen tegen relatief lage reissommen en marge. Nee, we kregen de business case niet rond. Bovendien zou het een druppel op de gloeiende plaat zijn in relatie tot het verlies dat we lijden op onze core business.’

Hoe kijk je naar de rest van de branche?
‘Het is geen geheim dat iedereen met de rug tegen de muur staat. Maar ik weet niet of er snel veel zullen volgen. Als je reserves hebt en toegang tot kredietfaciliteiten kun je het qua cash best lang volhouden. Of het verstandig en verantwoord is, is echter een tweede. Uiteindelijk moet je toch je verlies financieren, je bankgaranties kunnen financieren en je schulden en verplichtingen terugbetalen. Maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuze op basis van zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Voor ons was corona een brug te ver. Helaas.’

Wat ga je nu zelf doen? Je bent gepokt en gemazeld in de reisbranche. Zien we je daar weer in terug?
‘Mijn focus de afgelopen maanden was voor 99 procent op het overleven van de crisis en de toekomst van het bedrijf. Pas de laatste weken denk ik na over mijn eigen toekomst. Nu de kogel door de kerk is, ga ik de ideeën die ik heb verder uitwerken. Het liefst blijf ik in de reisbranche, maar hoe wat waar, dat kan nog alle kanten op.’

Lange geschiedenis
Hoewel de naam nog niet zo oud is (anno 2015) gaat de geschiedenis van Tenzing Travel lang terug. Die begint bij Special Traffic, sinds 1978 de verre reizenspecialist van Nederland.

Het Zwitserse Kuoni neemt in 1996 Special Traffic over van Carlson-Wagon-Lits. De naam Special Traffic wordt nog een paar jaar gevoerd. Daarna wordt de naam veranderd in Kuoni Nederland.

In 2012 neemt Hans de Wilde de Nederlandse tak over.
‘Kuoni Nederland was te klein voor de corporate strategie van het moederbedrijf in Zwitserland’, stelde De Wilde destijds bij de overname.
‘Als zelfstandige onderneming hebben we een kleinere overhead en zijn we veel slagvaardiger. We kunnen ons nu nog meer richten op wat goed is voor de Nederlandse markt’, aldus De Wilde destijds.

In 2015 verandert hij de naam in Tenzing Travel. De naam Tenzing is afkomstig van Tenzing Norgay, de sherpa die in 1953 samen met Sir Edmund Hillary de Mount Everest beklom. Hoewel Hillary bekend werd als de eerste mens die ooit de Mount Everest beklom, kennen weinig mensen zijn sherpa Tenzing Norgay, die dezelfde prestatie leverde.

‘Zonder hem had Hillary nooit de top bereikt. Tenzing Norgay was de gids en de sherpa. Hij bereidde de reis voor, kende de route en hielp Sir Edmund Hillary om de problemen onderweg te overwinnen’, zei De Wilde in augustus 2014 tegen TravMagazine.
‘Wij willen als bedrijf graag de Tenzing voor onze klanten zijn. De gids die ervoor gaat en het mogelijk maakt om onvergetelijke momenten te beleven.’

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

  1. Hank Jansen

    Ik ben inmiddels 20 jaar met pensioen maar heb op afstand dit bedrijf met veel interesse gevolgd. Ooit heb ik dit bedrijf in 1978 als Special Traffic opgericht en samen met mijn medewerkers gedurende 22 jaren de basis gelegd van deze Verre Reizen specialist, Wij waren de eerste touroperator die uitsluitend het verre reizen product op de markt brachten. Wij waren de pioniers op het gebied van maatreizen. Dit specialisme werd later onder Kuoni en tenslotte onder Tenzing Travel met nieuwe bestemmingen uitgebreid. Het succes van de Verre Reizen specialist werd meerdere malen bekroond met een award. De inzet van de medewerkers en de support van de reisagenten hebben dit bedrijf tot een belangrijke speler in de Reisindustrie gemaakt. Het is doodzonde dat door corona het bedrijf het niet heeft gered.. Ik wens Hans de Wilde en zijn medewerkers veel sterkte.

  2. Mehmet Kaplan

    Veel sterkte Hans

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.