Dat een handvol medewerkers van Tenzing Travel meegaat naar de nieuwe eigenaar is fijn voor hen, maar voormalig eigenaar/directeur Hans de Wilde had graag veel meer oud-medewerkers een baan gegund.
Dat zegt hij desgevraagd tegen TravMagazine. Woensdag werd bekend dat Tenzing Travel verdergaat onder de vlag van Travelnauts, dat vorig jaar werd gekocht door investeerder Hugo Mensink.
Gisteren is door Travelnauts gecommuniceerd dat zij Tenzing Travel heeft overgenomen. Goed nieuws?
‘Voor de 5 van de in totaal 75 oud-Tenzing medewerkers die nu meegaan naar de nieuwe eigenaar is dit zeker goed nieuws. Deze 5 zaten bij Tenzing Travel in het Direct Sales verkoop- en ecommerce team. Zij zullen zich bij de directseller Travelnauts vast thuis voelen. Het is natuurlijk wel jammer dat vooralsnog niemand van de reisspecialisten van het retailteam, van back-office of van het product management meegaat naar de nieuwe eigenaar. Ik had ze dat heel erg gegund, want zij waren uiteindelijk toch het hart en de ziel van het bedrijf.’
Wat heeft Travelnauts dan precies gekocht?
‘Zoals je in het faillissementsverslag kunt lezen heeft Travelnauts de merknaam, de URL, de klantenbestanden en de inventaris, zeg maar de tafels en stoelen, gekocht.’
En de bestaande boekingen, zijn die nu ook van Travelnauts?
‘Nee, die worden door SGR afgewikkeld. De nieuwe eigenaar van Tenzing Travel heeft hier verder niets mee van doen. De SGR bepaalt of de consument zijn geld terug krijgt, of dat de reis door een andere reisorganisator wordt uitgevoerd. Voor alle reizen met vertrek in 2020 heeft SGR inmiddels besloten dat deze niet zullen worden uitgevoerd. Ik heb begrepen dat SGR pas in november gaat beslissen wat ze met de reizen met vertrek in 2021 gaat doen.’
Was je zelf niet graag doorgegaan met Tenzing Travel?
‘Ja, heel graag. Het liefst was ik met het merk Tenzing Travel en zo’n 20 tot 25 reisspecialisten doorgegaan, in nauwe samenwerking met de retail. Maar als een ander diepere zakken heeft, dan houdt het op. Maar ik wil er ook niet te dramatisch over doen. De ‘hardware’, dus de merknaam etcetera, is verkocht aan een ander. Niet meer en niet minder. Daarom was ik eerlijk gezegd ook verbaasd dat de nieuwe eigenaar in de mailing naar het klantenbestand een link naar de website heeft opgenomen, waar ik als eigenaar wordt gepresenteerd en tientallen reisspecialisten worden getoond. Dat is op z’n minst misleidend, want ik heb niets met het nieuwe Tenzing Travel te maken en er gaan maar 5 van de 75 medewerkers mee. Ik ga er vanuit dat ze het snel aanpassen, ook al omdat ze weten dat het zo niet mag.’
En nu?
‘Over op plan B. Ik heb de merknaam niet, maar dat verandert verder niet zoveel aan mijn plannen.’ (Archieffoto TravMagazine)