Afgelopen weekend organiseerde Schiphol samen met Aéroports de Paris een hackathon. Op de Amsterdamse luchthaven en op Charles de Gaulle stortten zo’n honderd jonge IT-experts zich 48 uur lang op de vraag: hoe kan Schiphol een digitale marktleider worden en de gestreste passagier het leven makkelijker maken?
In Nederland richtte het gros van de 22 teams zich op het verbeteren van de ‘passenger flow’: met behulp van zenders (beacons) kan worden bepaald waar de passagier zich op de luchthaven bevindt. Daardoor kun je op dat moment relevante informatie aanbieden, bijvoorbeeld het aanbod om de fast track security te nemen als er lange rijen staan bij de gewone veiligheidscontrole. De Travel Tribe-app gaat nog een stapje verder en identificeert medepassagiers aan de hand van het vluchtnummer. Op de plattegrond van de luchthaven kun je zien waar zij zijn. ‘We gaan uit van het kuddegedrag – wie geen ervaren reiziger is, kan met onze app gewoon de rest volgen.’
Een aardig gebruik van de beacons is Treasure Quest, een speurtocht onder leiding van een piraat, waarmee kinderen bezig kunnen worden gehouden. ‘Bij de security krijgen ze bijvoorbeeld een spelletje te zien, waar ze moeten kiezen wat wel en niet aan boord mee mag.’
Erg handig is de PARKR app. Deze wordt geïntegreerd in de bestaande Schiphol app. PARKR onthoudt waar je parkeert en betalen kan ook via de smartphone. Als iemand op weg naar de luchthaven vast komt te zitten in het verkeer, geeft de app ook alternatief advies. Wie bijvoorbeeld op weg is naar P3 maar te laat dreigt te komen, wordt omgeboekt naar een parkeerterrein dichter bij de terminal, zodat de passagier de vlucht nog kan halen. Gecombineerd met het idee van team Athena, die passagiers naar specifieke parkeerplaatsen leidt, zodat je nooit meer hoef te zoeken naar een plekje, is dit een echte verbetering voor reizigers die met de auto naar Schiphol komen.
De jury van de hackathon was het meest te spreken over SURF, een gebruiksvriendelijke app die je helpt bij het vinden van de weg op de luchthaven en je bijvoorbeeld vertelt waar je bent en hoelang je erover doet om bij je gate te komen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de camera van de telefoon. Ook kan de passagier een bericht sturen naar de gate om te laten weten dat hij eraan komt. Het technisch vernuft van de app sprong er voor de jury uit, door de combinatie van beacons en ‘augmented reality’.
Teamlid Ana-Maria Sutii: “We zijn de brainstorm begonnen met naar de plattegrond van Schiphol te kijken. Wij dachten dat dat veel beter kon. Lang niet iedereen kan kaart lezen, toch? Het moest dus eenvoudiger, intuïtiever en nog meer vanuit de internationale reiziger bedacht worden.”
SURF heeft een reis naar San Francisco gewonnen. Andere winnaars in Amsterdam waren Smart Grandma, een app die je helpt op de luchthaven door je in je eigen taal toe te spreken en Schipbot, die passagiers snel en efficiënt laat overstappen.