De vakantieklant koos in juni massaal voor Griekenland. Het grote herstel van Turkije laat vooralsnog op zich wachten. Dat valt op te maken uit de ANVR GfK Travelscan over de maand juni, die voor het hele boekjaar een plus laat zien van 5 procent.
De boekingen voor Griekenland laten in juni een groei van bijna 70 procent zien ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In totaal, voor het hele jaar, loopt Griekenland nu 10 procent achter op vorig jaar. Bij de vorige meting was die achterstand nog 20 procent achter.
Minder goed gaat het met Turkije. In juni waren er 26 procent minder boekingen. Voor het hele boekjaar (tot en met juni) staat Turkije op een achterstand van 34,5 procent. Bij de vorige meting was de achterstand 36,6 procent.
‘Turkije loopt in, maar wel heel geleidelijk’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. ‘Hopelijk maken de last minute-boekingen in juli veel goed, al zal het hele seizoen voor Turkije niet meer goedgemaakt kunnen worden, zeker niet wat rendement betreft.’
De grote groei voor Griekenland is ook voor Oostdam een aangename verrassing. ‘Ik verwacht dat de boekingen voor Griekenland wel weer op niveau komen. Zelfs op Kos en Lesbos gaat het weer goed, nu daar een oplossing is gevonden voor de vluchtelingenproblematiek en de kwestie uit het nieuws is verdwenen.’
De boekingen voor Spanje blijven onveranderd positief, met een plus van ruim 20 procent in juni en een totale groei van 32 procent. Ook Portugal (+ 14 procent in juni) doet het goed. Vakanties in eigen land plussen 8 procent in juni, maar hierbij gaat het om kleine aantallen.
Neckermann
Ook Neckermann signaleert een fors herstel van de boekingen voor de Griekse eilanden. Dat geldt vooral voor Kos en Samos, die vorig jaar nog kampten met een grote achterstand als gevolg van de berichtgeving rond de vluchtelingen.
Thomas Cook heeft een aantal reisagenten van partner D-rt Groep deze eilanden laten verkennen, om met eigen ogen te zien dat de situatie als vanouds is. ‘Hun reisverslagen zijn gedeeld op de Facebook-pagina Thomas Cook Sales, zodat collega’s konden lezen dat ze met een gerust hart hun klanten kunnen overtuigen deze zomer naar Griekenland te gaan’, zegt woordvoerder Hanita van der Meer. ‘Dit heeft, samen met de goede last minute-prijzen, gezorgd voor een heuse zomer boost. We hebben de achterstand op deze beide eilanden bijna helemaal ingelopen. Samen met de voorsprong die de andere Griekse eilanden al lieten zien, kunnen we nu een mooi resultaat noteren voor Griekenland.’