
In deze reeks vertellen Rudolph Dekker en Morris Colenbrander van Adchieve – officiële Google Hotel Ads integratiepartner – alles over dit kanaal.
Vorige week las je wat de inzet van Google Hotel ads je concreet oplevert en hoe je ze inzet in verhouding tot je Google tekstadvertenties.
Deze week gaan we dieper in op hoe je (beter rankt) en hoe je de mogelijkheden van dit kanaal optimaal benut.
- Dit is artikel 3 uit een reeks van 4 –
Hoe werkt de ranking binnen Google Hotel Ads?
Rudolph: “Hoe je verschijnt en rankt, is afhankelijk van een aantal factoren die een belangrijke rol spelen in de positie die je op een bepaald moment krijgt. Dat zijn:
- CPC of CPA-bod: dit is afhankelijk van je biedstrategie: pas biedingen aan afhankelijk van het gedrag van je bezoekers voor betere targeting en hogere positie
- Prijs t.o.v concurrentie: de prijs ten opzichte van andere resellers is belangrijk: hoe goedkoper, hoe beter je positie
- De prijs accuracy en dynamische landingspagina’s: matcht de prijs die Google laat zien met de prijs op jouw landingspagina? Omdat de prijzen op Google en je eigen website overeen moeten komen, zijn dynamische landingspagina’s een must
- UX van de landingspagina: hoe gebruiksvriendelijk is de landingspagina? Werkt deze zoals deze zou moeten werken en kun je makkelijk en snel boeken?
De laatste twee practises zijn trouwens ook van belang als je de onlangs aangekondigde Free Booking Links gaat inzetten.”
Hoe draagt het ingestelde commissie-percentage bij aan de ranking?
Rudolph: “Bij Hotel Ads hebben we gezien dat je met een commissie-percentage van 5 tot 8% een gezonde zichtbaarheid kunt krijgen, waarna je vervolgens gaat optimaliseren aan de hand van andere factoren. Denk hierbij óók aan het verhogen van je commissie (wat dus samenhangt met je biedstrategie), omdat je door concurrentie die hoger biedt mogelijk een (te) lage positie hebt en te weinig kliks krijgt. Dat commissiepercentage bepaal je en stuur je bij aan de hand van vertoningspercentage, positie, kliks, conversieratio en je ROI.”
Kun je op nog meer manieren opvallen?
Morris vertelt: “Zeker. Als je nog beter in de smaak wilt vallen bij Google en zoekers, dan kun je ervoor kiezen extra informatie toe te voegen die verheldert en eruit springt t.o.v. andere resellers.
- Creëer highlight extensies: geef extra informatie die verheldert en spring eruit t.o.v. andere resellers.
- Toon het logo van je eigen merk: het klinkt logisch en het is een basic, maar veel logo’s van properties worden nog niet vertoond
- Voeg roombundles toe: laat alle beschikbare verblijfstypes voor het aantal personen en de ingevoerde data zien, zodat de klant meer keuze heeft en jij als adverteerder prominenter wordt vertoond.
- Kies de juiste biedstrategie: bijvoorbeeld performance based via de Commissie per Verblijf strategie: dat wil zeggen dat je alléén je zelf ingestelde commissie betaalt voor een boeking als deze daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
In het gifje hieronder zie je de bovenste 3 factoren in oranje omlijnd:
Webinar Google Hotel Ads – Google & Adchieve
Ben jij al overtuigd van de kracht van dit kanaal? Volgende week, in het laatste artikel uit deze reeks, lees je welke partijen baat hebben bij de inzet van Google Hotel Ads en hoe je ze strategisch inzet.
Rudolph vertelt tot slot: “Op donderdag 8 april geef ik samen met Google een webinar over Hotel Ads. Volg de LinkedIn-pagina van Adchieve en schrijf je binnenkort in.”