In tijden van onzekerheid, zoals nu, moet je als werkgever rust, overzicht en duidelijkheid creëren. Dat zijn de uitgangspunten waarmee Frank Visch van de Travel Store (voorheen Gorcums Reisburo Groep) de corona-crisis te lijf gaat.
‘We hebben alles onder controle’, zegt Visch, die zijn blik alvast op 31 oktober heeft gericht.
‘Op die datum loopt ons boekjaar af. We richten ons nu op het besparen van kosten en het zo goed mogelijk helpen van klanten, hetzij bij het omboeken en tot recent bij het terughalen uit het buitenland. Ik verwacht niet veel van de zomer, maar als het voor die tijd aantrekt, dan kan het alleen maar meevallen. Dan zijn we er in ieder geval klaar voor. En anders anticiperen we alvast naar de komende winter. Zo staan wij erin.’
Van zijn vijf reisbureaus in de regio Gorinchem/Dordrecht heeft Visch er vier tijdelijk gesloten. De hoofdvestiging in Gorinchem is open.
Van de 45 medewerkers werken er per toerbeurt tien in de vestiging aan de Concordiaweg in Gorinchem. ‘Uiteraard volgens de richtlijnen van het RIVM’, zegt Visch. ‘Op die manier besparen kosten van het openhouden van de andere locaties. Alle telefoonlijnen staan doorgeschakeld naar Gorinchem. Bovendien is het in momenten van chaos belangrijk om duidelijkheid te creëren. Dat doen we op deze manier. We kunnen hier als team heel snel schakelen, vooral als bijvoorbeeld een touroperator met een wijziging komt. We hebben geen werktijdverkorting voor het personeel en iedereen weet dat ze beschikbaar moeten zijn. We zijn hier zeven dagen per week bereikbaar. We hebben de deur niet op slot, maar klanten komen nu toch niet binnen. Ja, laatst een klant die taart kwam brengen als dank voor onze hulp bij het terughalen uit het buitenland. Klanten kunnen op afspraak langskomen, maar het meeste contact gebeurt telefonisch of via de mail.’
De medewerkers werken per dag in teamverband. Ron Visch, de broer van Frank en mededirecteur, houdt zich bezig met de dagelijkse gang van zaken. Om half negen ’s ochtends is er werkoverleg, en om vijf uur nog een keer. Aansluitend wordt grondig schoongemaakt, zodat alles de volgende dag klaar is voor het volgende team.
Ook van de twee zakenbureaus van de Travel Store is de vestiging in de voormalige Waalse kerk Dordrecht gesloten. Het kantoor in het centrum van Gorinchem is open.
Visch: ‘Om duidelijkheid en rust te creëren hebben we de datum van 1 november als lichtpuntje op de horizon gezet. We kunnen ons als het nodig is gelukkig financieel makkelijk redden. Van m’n ouders heb ik altijd geleerd om pas geld uit te geven wanneer je het eerst hebt verdiend. We zijn financieel onafhankelijk en hebben geen hulp van de banken nodig. Uiteraard gaan we wel gebruik maken van de regeling voor loonkosten, want onze omzet in maart was nul. Het is nu vooral een kwestie van hard werken en zorgen dat we er klaar voor zijn zodra alles weer aantrekt.’
Visch noemt zichzelf bij de gestelde datum van eind oktober ‘realistisch’. ‘In Nederland doen we het goed met de bestrijding van het virus, maar op de bestemming moet het ook weer in orde zijn. Mensen moeten met een veilig gevoel op vakantie kunnen. Alles moet weer operationeel zijn. Je gaat niet naar Griekenland als je niet op een terras kunt zitten. Het is belangrijk dat je als team met z’n allen naar een bepaald punt kunt toewerken. Daarom heb ik het einde van ons boekjaar genoemd. Dat geeft rust en overzicht. Ik hoop natuurlijk dat we in juli of augustus al weer kunnen beginnen, en daar zijn we dan ook klaar voor. Het gaat om rust, overzicht en duidelijkheid. Op die manier heb ik het probleem behapbaar gemaakt. Het is nu eenmaal zo, je moet anticiperen en doorgaan. Ik ben dus eigenlijk best positief.’
Foto: Frank Visch op een KLM-fiets voor het kantoor van zijn zakenreisbureau in het centrum van Gorinchem (Archieffoto TravMagazine).