KLM heeft in aanwezigheid van Infrasructuur minister Madlener, AF/KLM CEO Ben Smith, en veel andere reisprofessionals de eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen op Schiphol. De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls wil geven aan schoner, stiller en zuiniger vliegen. De A321neo gaat vanaf half september als eerste vliegen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm.
De ‘neo’ staat voor ‘new engine option’: de vliegtuigen zijn uitgerust met nieuwe motoren die minder CO2 uitstoten dan hun voorgangers. Per passagierskilometer is de A321neo zo’n 21% zuiniger dan de Boeing 737-toestellen die ze vervangt. Bovendien zorgt het vliegtuig voor minder geluidsoverlast, met een geluidsvoetafdruk die 50% kleiner is, waardoor er minder hinder voor omwonenden is, aldus KLM.
Meer comfort en gemak
Passagiers van de A321neo ervaren hebben straks bredere stoelen, grotere tafels en ruime bagagebakken. Elke stoel is voorzien van een USB-C poort en een houder voor mobiel of tablet. Ook voor de crew biedt het toestel meer gemak, met onder andere een breder gangpad en eenvoudig te openen bagagebakken. Het interieur is ontworpen om de KLM-ervaring te verbeteren, met meer herkenbare details en ‘mood lighting’ die de verlichting aanpast aan elke fase van de reis.
Vlindernamen
De A321neo gaat dus vanaf half september vliegen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm, daarna volgen Parijs, Praag en Wenen. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot. Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema’s voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken. Marjan Rintel: “Dit keer mochten KLM’ers het thema kiezen. Het winnende thema is vlinders geworden, wat mooi aansluit bij de transformatie die we inzetten met de nieuwe vloot. De namen van de eerste vier A321neo-vliegtuigen zijn Koninginnepage, Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.”
Vlootvernieuwing
KLM investeert de komende jaren zeven miljard in vlootvernieuwing, een fors aandeel van de totale investeringsportefeuille. Op Europese routes vervangt KLM de oudere 737’s door A320- en A321neo-vliegtuigen. Bij KLM Cityhopper komen nieuwe E2-modellen voor de Embraer 175 en 190. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM vijf nieuwe Boeing 787-10’s toe, gevolgd door de Airbus A350 die de oudere 777’s en A330’s vervangt. Tot slot heeft KLM vier A350F’s besteld voor de vrachtdivisie om de 747-freighters te vervangen.
Casper Maasdam (Travix), Arjan Kers (TUI), Gunay Uslu (Corendon) en Bas Gerressen (KLM Nederland)
Jan Lokhoff zegt
vlnr foto?