Expedia Group en andere bedrijven profiteren op grote schaal van dit dierenleed en verkopen dolfijnenattracties als onschuldig vermaak voor de hele familie, aldus dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection. De organisatie is een petitie gestart om Expedia Group op te roepen te stoppen met de kaartverkoop voor dolfijnenattracties. Ook andere bedrijven, zoals TUI en ANWB zouden schuldig aan de verkoop van dierenleed.
Dolfinaria verdienen miljarden aan dolfijnen, en de reisindustrie profiteert maar al te graag mee door hier kaarten voor te verkopen, stelt World Animal Protection. Het rapport Behind the Smile is de meest omvangrijke analyse van dolfijnen in gevangenschap tot op heden. Wereldwijd leven 3029 dolfijnen verspreid over 366 dolfinaria in 54 verschillende landen in gevangenschap. Van Amerika tot Nederland en van Mexico en de Caraïben tot China. Jaarlijks leveren de dieren zo’n 1 tot 5 miljard euro op voor de eigenaren van de parken – waarbij horeca-inkomsten, merchandise en accommodaties nog buiten beschouwing zijn gelaten.
Expedia Group, ANWB, VakantieVeilingen en TUI
Met een petitie roept World Animal Protection Expedia Group te stoppen met kaartverkoop voor dolfijnenattracties. Expedia Group biedt op vele plekken zwemmen met dolfijnen en dolfijnenshows aan. Ook andere bedrijven zouden zich schuldig maken aan de verkoop van dierenleed; zo kun je met TUI naar dolfijnenshows en via ANWB en VakantieVeilingen naar het Dolfinarium in Harderwijk.
Karin Bilo, campagnemanager bij World Animal Protection Nederland, vertelt dat het leed van dolfijnen in gevangenschap voor velen niet herkenbaar is. ‘Een dolfijn lijkt altijd te lachen, maar dit is simpelweg de vorm van de kaak. Laat je niet misleiden door die lach. Zelfs wanneer er niets te lachen valt, lacht een dolfijn. Het houden van dolfijnen in gevangenschap veroorzaakt verschrikkelijk veel dierenleed. De kale tanks waarin dolfijnen worden gehouden zijn 200.000 keer kleiner dan hun natuurlijke leefomgeving. De dieren krijgen niet de kans om te jagen, lange afstanden te zwemmen of zelf hun groepsgenoten uit te kiezen. Dolfijnen zijn intelligente en sociale dieren die veel stress ervaren en zich vervelen in gevangenschap en dat allemaal voor ons vermaak.’
Bilo vervolgt: ‘Grote namen in de reisbranche zoals Booking.com, TripAdvisor en Virgin Holidays hebben het aanbod van dolfijnenattracties reeds geschrapt – het is nu tijd voor Expedia Group om dit voorbeeld te volgen en een einde te maken aan het gebruik van dolfijnen voor ons vermaak.’
World Animal Protection pleit voor een uitdoofbeleid: de dierenbeschermingsorganisatie wil ervoor zorgen dat de huidige generatie dolfijnen in gevangenschap, de laatste is. Vang of fok geen nieuwe dolfijnen en geef de huidige dolfijnen in gevangenschap een zo goed mogelijk leven, bijvoorbeeld door te zoeken naar en investeren in opvanglocaties die hen een natuurlijker leven kunnen bieden.