Uit een uitgelekt document over hoe toerisme hervat moet worden in de Europese Unie, blijkt dat consumenten hun geld terug moeten kunnen krijgen als hun geboekte vliegreis niet door kan gaan vanwege de coronacrisis. Dit meldt NOS.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) schreef juist eerder in een Kamerbrief dat luchtvaartmaatschappijen gedupeerde klanten tijdelijk mogen compenseren met vouchers.
Volgens de EU-wetgeving hebben passagiers met een los vliegticket bij een vluchtannulering het recht op een alternatieve vlucht of restitutie van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Maar vanwege de uitbraak van het coronavirus en de gevolgen daarvan op de luchtvaart (zoals vliegverboden), zijn luchtvaartmaatschappijen momenteel in zeer beperkte mate in staat om alternatieve vluchten aan te bieden. ‘In het licht van Covid-19 zal ik dat voor een beperkte termijn gedogen’, schreef minister Van Nieuwenhuizen eerder in de brief.
Volgens het uitgelekte document zou de Europese Commissie dat geen goed idee vinden omdat het ‘juist in deze tijden belangrijk is consumentenrechten te behouden’. ‘Bedrijven moeten op een andere manier gesteund worden. Ze kunnen altijd staatssteun aanvragen of een beroep doen op de Europese Investeringsbank (EIB) die speciaal voor kleinere bedrijven extra kredietmogelijkheden heeft’, schrijft de NOS.
Op vakantie
Hoewel in het plan, dat woensdagmiddag bekend wordt gemaakt, wordt beschreven dat de Europese Commissie het voor EU-burgers mogelijk wil maken om op vakantie te gaan, bevat het geen concrete data of andere informatie over welke landen dan veilig zullen zijn.