Maastricht Aachen Airport (MST) faciliteert deze zomer voor het publiek toegankelijke, elektrisch aangedreven vluchten tussen Nederland, Luik (België) en Merzbrück (Duitsland). Met deze bijzondere pilot neemt de luchthaven een voorproefje op de toekomst van eAviation.
Deze baanbrekende vluchten werpen een blik in de toekomst van Maastricht Aachen Airport, waarbij de luchthaven een belangrijke rol voor eAviation ziet in het verbinden van de regionale luchthaven voor passagiers met internationale hubs.
Het doel van dit proefproject is om te leren en ervaren wat nodig is om passagiers emissievrij te vervoeren.
Het Electrifly-project is een samenwerking tussen de luchthavens Maastricht, Luik en Aken, Europees centrum voor lucht- en ruimtevaarttechniek Fachhochschule Aachen, business aviation operator ASL Group en elektrisch automerk NIO.
‘Het is een enorme stap vooruit in de missie van MAA om emissievrije vluchten voor het publiek mogelijk te maken, waardoor de deur wordt geopend voor duurzame luchtverbindingen tussen regionale luchthavens’, aldus Jonas van Stekelenburg, Chief Executive Officer (CEO), MST.
‘We willen iedereen die dezelfde doelen nastreeft uitnodigen dit met ons op Maastricht Aachen Airport te doen; dit soort research, waarbij we het potentieel van elektrisch vliegen onderzoeken, is van cruciaal belang voor de toekomst van duurzaam passagiers- en vrachtvervoer.’
FH, ASL en NIO leveren de vliegtuigen en auto’s, waarbij de laatste voor het vervoer zorgt van en naar de luchthavens in een straal van 15 km.
‘Het Electrifly-project heeft bewezen dat samenwerking en teamwerk de sleutel zijn tot de toekomst van elektrisch vervoer. ASL Group is er trots op deel uit te maken van dit project en samen te werken met Maastricht Aachen Airport, Fachhochschule en NIO om dit project te realiseren’, zegt Johan Maertens, co-CEO van ASL Group.
Het Electrifly-project loopt van begin juli tot en met augustus en vliegt binnen de Euregio. Alle betrokken partijen plukken straks de vruchten van de waardevolle informatie die dit zal opleveren over hoe elektrische vluchten en vervoer kunnen worden geboekt en toegankelijk gemaakt voor het publiek.
‘We weten dat dit een belangrijk moment is voor de toekomst van duurzaam vliegen, en bij FH hebben we gewerkt aan wat volgens ons de toekomst van de elektrische luchtvaart kan zijn. We zijn trots op waar onze samenwerking toe heeft geleid en kijken ernaar uit om dit verder te ontwikkelen’, aldus prof. Janser van de Fachhochschule Aken.
Alle aangeboden vluchten zijn gebaseerd op het EASA-costsharingprincipe, waarbij de kosten worden gedeeld tussen de piloot en de passagiers.
Foto © Electrifly.